Boodschappenboot op de Rijn blijft belastingvrij

Deinend op het Rijnwater verwisselen een fles Bacardi, een fles Ricard, een slof Barclay en een gesneden volkoren van boot....

Van onze verslaggever Mac van Dinther

Frantzen lacht, zwaait en wendt de steven alweer naar de Nederlandse boot Discovery, waar de schipper al aan dek klaar staat met een lege krat Heineken. Hij krijgt er een volle Amstel voor terug, zonder ook maar een knoop vaart te minderen. En belastingvrij.

Zolang als het nog duurt tenminste, want de verkoop van belastingvrije goederen aan de landsgrenzen wordt afgeschaft. Op 1 juli komt er een einde aan de tax free verkopen op luchthaven Schiphol.

Maar gek genoeg gaat het op de rivieren nog even door, zegt directeur M. Nieuwenhuisen van scheepvaartleverancier Torijn in Tolkamer. 'Veel mensen denken dat het voor ons ook is afgelopen. Maar dat is een misverstand. Wij gaan gewoon door.' Dat komt omdat scheepvaartleveranciers onder een ander regime vallen, legt hij uit.

'Ons recht om belastingvrije goederen te verkopen is gestoeld op de Acte van Mannheim uit de vorige eeuw. Die regelt dat schepen ongehinderd mogen doorvaren zonder hinder van lokale belastingen.' In dat internationale verdrag zijn niet alleen Nederland en Duitsland partij, maar ook een land als Zwitserland.

'Brussel kon het dus helemaal niet afschaffen, want Zwitserland is geen lid van de EU.' Vandaar dat de schippers nog even kunnen doorgaan met belastingvrij inkopen. Niet alleen in Nederland overigens.

De stuk of tien Nederlandse ondernemingen die actief zijn op de rivieren, hebben uitstel gekregen tot eind 2000. Wel is de verkoop sinds begin dit jaar gerantsoeneerd. Voorheen konden schippers zoveel inkopen als ze wilden.

Daar werd wel eens misbruik van gemaakt, geeft Nieuwenhuisen toe. Zo waren er schippers die op grote schaal belastingvrij drank inkochten en met winst doorverkochten aan cafés in de buurt. Sinds dit jaar geldt een limiet van één fles drank en één slof sigaretten per opvarende.

Torijn bedient 35 duizend schepen per jaar. De procedure is eenvoudig, zegt schipper Frantzen, terwijl hij zijn bootje met boodschappen de Rijn op en af stuurt. Schippers geven een uur van tevoren hun bestelling door. Die wordt klaargemaakt in een loods aan de wal en door Frantzen afgeleverd als ze Tolkamer passeren.

Alleen schepen met bestemming buitenland mogen belastingvrij inkopen. Dus ook Belgische boten die bij Tolkamer Nederland binnenkomen en doorvaren naar België en Frankrijk. Frantzen levert niet alleen boodschappen af, maar haalt ook de post op en bezorgt onderdelen.

De meeste boodschappen worden contant betaald. Aan boord van zijn bootje heeft Frantzen nog een paar rekken videofilms, kranten, tijdschriften en havenkaarten. Hij en zijn collega's varen in tweeploegendienst, 24 uur per dag, zeven dagen van de week.

Torijn heeft een uitgebreid aanbod. Naast drank en tabak, levert Frantzen ook melk, fruit, vlees, groente, kortom alles wat je zoals nodig kunt hebben aan boord. 'Wij zijn de laatste plek waar de schippersvrouw haar Nederlandse boodschappen kan halen', zegt Frantzen.

Maar het leeuwendeel is toch sigaretten, drank en parfum. Om precies te zijn 80 procent, zegt directeur Nieuwenhuisen. 'In die volgorde.' Dat wordt onderstreept door een bestelling van bijna veertienhonderd gulden Bokma, Calvin Klein, Bacardi en Samson die Frantzen afzet voor de bemanning van Rijncruiseschip Regina.

Als dat wegvalt, is het gedaan met Torijn, dat vijftien mensen in dienst heeft, zegt Nieuwehuisen. 'De kans dat we na 2000 door mogen gaan, is heel klein.'

Wat de 35-jarige Frantzen dan gaat doen, weet hij niet. Hij is van origine binnenvaartschipper. Vijf jaar geleden verkocht hij zijn schip omdat hij anders zijn kinderen op het internaat had moeten doen. 'Dat nooit, heb ik altijd gezegd.' Misschien een soortgelijk baantje. Want het bevalt hem zo wel.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden