Bonkige charme

Tot de dingen die beter worden als ze een tijdje hebben liggen rijpen, behoort de woensdagse late night-show De Jong in uitvoering, die nu twee maanden oud is....

Aanvankelijk maakte het programma een onaandoenlijke en rommelige indruk - althans zo verging het mij. Maar inmiddels heb ik er meer affiniteit mee, misschien ook wel doordat de makers beter weten wat ze aan het doen zijn en het programma gewoon soepeler loopt zonder dat het enigszins improvisorische karakter verloren gaat.

De Jong in uitvoering onderscheidt zich in een aantal opzichten van andere talkshows. Allereerst is er de bijzondere locatie: de oude Van Nelle-fabriek in Rotterdam, die ook 's avonds een aparte sfeer ademt. Er worden meerdere plekken gebruikt, zoals een benedenruimte waar een band kan spelen, een fraaie uitkijkpost en een penthouse waar het merendeel van de gasten wordt ontvangen. Met de camera op zijn hielen pendelt de gastheer heen en weer tussen die plekken.

Wilfried de Jong is een onconventionele televisie-persoonlijkheid, toegerust met een ietwat bonkige charme, die bij de meeste gasten goed werkt. Zijn gesprekken hebben een prettige mix van serieuze en luchtige zaken. En hij durft wel een beetje theater aan. Afgelopen woensdag voerde hij met staatssecretaris Van der Ploeg een act op, waarin deze zijn eigen chauffeur speelde; dat had verschrikkelijk verkeerd kunnen uitpakken, maar het was zowaar tamelijk grappig.

Ten slotte is de keuze van de gasten - drie à vier per uitzending - vaak net een tikkeltje verrassender dan bij andere talkshows. Zo leunt het interviewprogramma de Hemelpoort van Jeroen Pauw heel erg op de usual suspects. Bij De Jong in uitvoering is dat minder het geval. En leuk is dat er telkens ook een 'stille' gast is: iemand die bij hem in de lift stapt en een paar verdiepingen zwijgend meegaat. Eergisteren vervulde Feyenoorder Paul Bosvelt die rol met verve.

Aan één ding kan ik niet wennen. Dat zijn de onophoudelijke camerabewegingen. Op enkele verre buitenshots na wordt het hele programma met één camera gemaakt, die ook tijdens degesprekken voortdurend zwenkt en van positie verandert. Die beeldvoering zal wel innovatief zijn, maar ze is bovenal onrustig en leidt zeer af. Ik hoop datde VPRO de late night-showde luxe gunt van een extra camera.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden