Bonden willen onderzoek noodzaak ingreep DHL

UTRECHT - De vakbonden hebben met verbijstering gereageerd op het voornemen van koeriersdienst DHL Express om honderden banen in deeltijdbanen om te zetten. Voor de meeste mensen is dat geen optie, vrezen de bonden. Want dat betekent dat zij ook een flink deel van hun inkomen moeten inleveren. De vakbonden willen een onderzoek naar de noodzaak van de ingreep.

ANP
Sorteercentrum van DHL Global Mail © anp Beeld
Sorteercentrum van DHL Global Mail © anp

DHL kort de sorteerprocessen in, aldus een woordvoerder. Voor tweehonderd mensen betekent dat dat hun voltijdbaan met ongeveer 50 procent wordt verkleind. De woordvoerder spreekt van een 'efficiencyslag'.

Parttime baan
Volgens vakbond CNV Vakmensen treft de reorganisatie 370 mensen, verspreid over het hele land. Een deel van hen kan elders binnen het bedrijf aan de slag en tweehonderd mensen krijgen een parttime baan, aldus de bond. Het gaat vooral om laaggeschoold personeel in de loodsen, zoals inpakkers en heftruckchauffeurs.

'Dit is heel ingrijpend', stelt Frans Westerman van CNV Vakmensen. 'DHL duwt honderden werknemers in een parttime baan. Voor de meesten is zo'n halve baan helemaal geen optie. Dan belanden zij dus in feite op straat.'

FNV Bondgenoten wil een onderzoek naar nut en noodzaak van de maatregel. Een onafhankelijke, externe onderzoeker moet dat op zich nemen, vindt de bond. Bondgenoten sluit stappen richting het hoofdkantoor in Bonn niet uit.

Distributieloodsen
Vakbondsbestuurder Egon Groen van FNV Bondgenoten heeft nog nooit eerder meegemaakt dat een bedrijf op deze wijze banen schrapt. De maatregel treft voornamelijk mensen in de distributieloodsen die vroeger eigendom waren van Van Gend & Loos, aldus Groen. Het zijn mensen met vaak een dienstverband van tientallen jaren.

In de vestigingen in Arnhem en Zwolle hebben werknemers kort nadat zij de plannen hadden gehoord in de nacht van maandag op dinsdag het werk korte tijd onderbroken, aldus Groen.

CNV'er Westerman wijst erop dat het in de loodsen gaat om werk met veel pieken en dalen. Hij denkt dat DHL met parttime banen eigenlijk een grote flexibele schil wil creëren. 'Zodra het druk wordt vragen ze aan de parttimers of ze dan-en-dan nog even willen overwerken.'

Sociaal plan
De mensen voor wie werken in deeltijd geen optie is, kunnen volgens DHL terugvallen op het sociaal plan. Voor hen wordt naar ander werk binnen of buiten DHL gekeken.

DHL is onderdeel van Deutsche Post.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden