Bonden en NS voorkomen treinstaking

De directie van de Nederlandse Spoorwegen en de vakbonden zijn het vrijdagnacht alsnog eens geworden over flexibele dienstroosters. Daarmee is de voor vandaag en morgen aangekondigde treinstaking van de baan....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Formeel hebben de bonden het ultimatum met drie weken opgeschort, omdat ze het onderhandelingsresultaat willen voorleggen aan hun leden. Die hadden al besloten tot actie over te gaan.

De bonden denken dat hun leden zullen instemmen met het resultaat. 'Ik ben redelijk tevreden. Ik denk dat dit het hoogst haalbare was', zegt voorzitter G. Hardeveld van de categorale spoorwegvakbond FSV.

De NS reageerden enthousiaster na afloop van de onderhandelingen die meer dan vijftien uur hebben geduurd. 'Ik ben een tevreden mens. De essentie van wat wij wilden, is overeind gebleven', zei NS-onderhandelaar R. Lantain.

De bonden hebben moeten accepteren dat de NS in ruil voor de invoering van de 36-urige werkweek een grotere mate van flexibilisering van de dienstroosters krijgen. Onderhandelaar L. Vlek van de Vervoersbond FNV gaf toe dat de bonden hebben moeten toegeven. 'Wij hebben tenminste onze maatschappelijke verantwoordelijkheid getoond en de spoorstaking voorkomen.'

Door de invoering van de 36-urige werkweek krijgt het NS-personeel 26 atv-dagen. Daarvan worden er 20 ingeroosterd en mag het management er zes aanwijzen. De bonden wilden dat alle dagen ingeroosterd zouden worden. De NS wilden niet verder gaan dan zestien ingeroosterde atv-dagen.

De bonden zijn verder akkoord gegaan met het NS-voorstel de minimale lengte van een diensttijd terug te brengen van vijf naar vier uur. Ook de maximale lengte van de werkdag, die NS wilden vergroten, hebben ze moeten slikken. Zij het dat de korte en lange dienst beperkt blijft tot één keer per maand.

Ook de minimale rusttijd na een werkdag wordt gehandhaafd. De bonden liepen hier flink tegen te hoop. 'De NS denken dat we machines zijn. Anders is het niet te verklaren dat machinisten zonder voldoende nachtrust weer op de bok moeten', stond afgelopen zaterdag nog te lezen in advertenties in de landelijke dagbladen.

Bij nadere bestudering bleek dat het ook in de huidige regeling mogelijk is om in uitzonderingsgevallen iemand een zeer korte rustperiode te geven. De tekst is dan ook verder niet aangepast.

De bonden haalden bij het loketpersoneel een succesje. De lokettisten krijgen meer hele atv-dagen dan in het oorspronkelijke NS-voorstel, waardoor het kantoorpersoneel voor het grootste deel van het jaar een vierdaagse werkweek krijgt. NS wilden alle nieuwe atv-dagen versnipperen over halve dagen. Het rijdend personeel houdt hetzelfde aantal vrije weekends.

Er is ruim zes maanden gesproken over de deel-cao van NS Reizigers, met elfduizend werknemers het belangrijkste bedrijfsonderdeel van de spoorwegen. Deze cao werd beschouwd als de trendsetter voor de meer dan tien andere deelcao's bij de NS. Hierover wordt de komende tijd onderhandeld.

Pagina 3: De naailes van mevrouw Franken moet wijken voor de belangen van NS Pagina 7: Commentaar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden