BolsWessanen schokt opnieuw de beleggers

BolsWessanen blijft het geduld van beleggers tarten. Na een beroerd 1994, vooral het gevolg van de slechte markt in Italië en de devaluatie van de lire, wordt het lopende jaar nog beroerder....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Beleggers reageerden furieus op de cijfers. 'Voor BolsWessanen geldt nu helemaal: no more mercy', aldus een handelaar. Vorig jaar waren de resultaten al slecht. Hoe moet je dit dan nog noemen? De kluit belazeren?'

De stukken werden massaal gedumpt. In de anderhalf uur handel die beleggers na de bekendmaking van de cijfers resteerde, stortte de koers van het aandeel BolsWessanen met 3,10 gulden in tot 28,30.

De reactie was zo fel omdat het niet de eerste keer is dat BolsWessanen zijn aandeelhouders verrast. Vorig jaar september vorig jaar publiceerde de onderneming een daling van het resultaat met 8 procent. Prompt ging de koers onderuit, ook al met zo'n 10 procent.

Bestuursvoorzitter R. Schipper, die onlangs nog twee externe pr-bureau's in de arm nam, trok gisteren tijdens een persconferentie het boetekleed aan. 'In het licht van eerdere prognoses past bescheidenheid,' verklaarde Schipper. Hij noemde zijn boodschap 'onplezierig maar realistisch'.

Wat beleggers nog het meeste steekt, is de manier waarop de winst tot stand kwam. De winst steeg het afgelopen jaar weliswaar met 27 procent tot 254,1 miljoen gulden, maar die toename wordt sterk vertekend door de buitengewone last die in 1993 werd genomen. Toen trok het concern namelijk 50 miljoen gulden uit voor de reorganisatie van de gedistilleerd-activiteiten en bedrijfsonderdelen in Italië, de Verenigde Staten en Zuid-Amerika.

Ook het bedrijfsresultaat, bij de meeste bedrijven een betere afspiegeling van de werkelijke gang van zaken, geeft bij BolsWessanen geen realistisch beeld. Dat steeg vorig jaar met 10,7 miljoen gulden tot 376,1 miljoen. Het bedrag is vervuild door bijzondere posten. Schipper verklapte woensdag dat er in de tweede helft van het jaar voor 12 miljoen gulden aan merkenlicenties is verkocht. Zonder die verkoop zou het bedrijfsresultaat dus licht gedaald zijn.

'Kunst- en vliegwerk', meent Roel Gooskens, analist bij effectenbank Van Meer James Capel. 'Ze doen alles om de winst per aandeel te laten stijgen.' Die steeg inderdaad, met een cent tot 3,08 gulden. Beleggers kunnen rekenen op net zoveel dividend als een jaar geleden, 1,28 gulden per aandeel.

Schipper reageerde gisteren geprikkeld op suggesties dat BolsWessanen de resultaten over de tweede helft van 1994 kunstmatig heeft opgevijzeld door de licentierechten van de hand te doen. 'Die suggestie wijs ik van de hand. Het is een volstrekt logisch gevolg van onze alliantie met Campari.'

In ruil voor een belang van 35 procent in het Italiaanse drankenconcern heeft het Nederlandse concern onlangs de activiteiten van Bols in dat land bij Campari ingebracht. Dat maakte het volgens Schipper mogelijk om de merkenrechten van Bols, die betrekking hebben op de landen buiten Italië, te verkopen.

Een van de weinige lichtpuntjes was de omzetontwikkeling. Die steeg van 5,1 miljard gulden tot 5,3 miljard, vooral het gevolg van overnames. Zo kocht BolsWessanen het afgelopen jaar onder meer Heineken uit de joint-venture Bols Benelux en kocht het de levensmiddelentak van Harrisons & Crosfield.

Juist aan het land waar BolsWessanen het meeste aan de weg timmert, wijt de concern het teleurstellende resultaat van vorig jaar. BolsWessanen kampt, net als Unilever, in Italië met marktomstandigheden die steeds lastiger worden. In het Zuideuropese land wordt het concern meer en meer afhankelijk van het levensmiddelenkanaal. De winstmarges zijn daar aanmerkelijk lager dan in het horecakanaal, waar BolsWessanen tot voor kort goed scoorde.

Bovendien is BolsWessanen erg gevoelig voor de schommelingen van de lire. 'Het is dramatisch', aldus Schipper. 'De laatste twee jaar is de lire ten opzichte van de gulden met meer dan 40 procent in waarde gedaald.' Schipper schilderde Italië dan ook af als een 'onwillige tennisarm in een oergezond lichaam.'

Om de Italiaanse problemen te lijf te gaan kondigde Schipper een reorganisatie in dat land aan. In de nieuwe organisatie - Bols Italië wordt met Campari samengevoegd - gaat gesneden worden. Van de 1100 arbeidsplaatsen verdwijnen er naar schatting 300. Die herstructurering kost het concern opnieuw zo'n slordige 30 miljoen gulden.

Die reorganisatie zal de winst dit jaar drukken, net als de gestegen rentelasten en de lagere koers van de dollar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.