Boetes voor verhullen ticketprijzen

De Consumentenautoriteit gaat boetes opleggen aan luchtvaartmaatschappijen die klanten een lagere ticketprijs voorspiegelen dan feitelijk moet worden betaald. Ook mogen de maatschappijen op internet niet meer van tevoren vakjes aanvinken voor bij te leveren diensten.

YVONNE DOORDUYN

AMSTERDAM - Dat heeft de Consumentenautoriteit dinsdag bekendgemaakt. De Europese verordening die dit verbiedt, bestaat al sinds 2008. Het heeft echter drie jaar geduurd voor de regel in Nederlandse wetgeving werd omgezet.

Vanaf 1 juni moeten vliegmaatschappijen de definitieve prijs melden, aangeven waaruit die is opgebouwd en alle voorwaarden noemen. Wie zich niet aan de regels houdt, kan een boete krijgen van 76 duizend euro per overtreding.

'Klanten klagen vooral over het gebrek aan transparantie', zegt Saskia Bierling van de consumentenwaakhond. 'Je begint een boeking met de ene prijs en je eindigt met een heel andere prijs. Er komen opeens nog veel kosten bij. Als je dat van tevoren wist, was de vergelijking tussen tickets misschien anders uitgepakt.'

Bierling vindt het te voorbarig om notoir misleidende vliegmaatschappijen bij naam te noemen. Hendrik Noorderhaven, oprichter van EUclaim, dat passagiers helpt met claims bij luchtvaartmaatschappijen, heeft daar geen moeite mee. Hij vindt de gevestigde luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM, veel geniepiger dan budgetmaatschappijen als Ryanair en Easyjet. 'Ze doen het allemaal, maar de low cost carriers komen er tenminste eerlijk voor uit. Daar wéét je dat je voor alles bijbetaalt. Dat zijn niet de grote boeven.'

De gevestigde maatschappijen verhullen meer, vindt Noorderhaven. 'Neem KLM. Die adverteert nu met 99 euro voor vluchten naar Europese bestemmingen. Maar voor die 99 euro kom je helemaal nergens. Er komt sowieso 10 procent aan reserveringskosten bij.'

Volgens Noorderhaven is het goed dat de Consumentenautoriteit 'eindelijk' ingrijpt. 'De houding van vliegmaatschappijen wordt steeds brutaler.' Zo staat de keuze voor een reisverzekering bij vrijwel alle maatschappijen automatisch aan. 'Daar maken ze marges op van 60 tot 80 procent. Reizigers weten soms niet dat ze al een doorlopende reisverzekering hebben, dus gaan ze driedubbel verzekerd op reis.' Ook een credicardtoeslag en een brandstoftoeslag zijn normaal. Bij Ryanair moet je zelfs oppassen dat je niet automatisch een Ryanair-koffer koopt: vergeet je die uit te vinken, dan zit je eraan vast.

Een KLM-woordvoerster stelt dat de ticketopbouw op hun website netjes staat uitgelegd. 'Onze prijsstructuur is transparant, dus ik denk niet dat de nieuwe regels voor ons gelden.' Ze wijst erop dat in de actie-advertentie staat 'vanaf 99 euro' en 'exclusief reserveringskosten'. 'Dat betekent dus niet dat je er voor 99 euro bent.'

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden