Boete voor zorgverzekeraars Achmea wegens slordige administratie

Zorgwaakhond NZa legt vijf zorgverzekeraars van Achmea een boete op vanwege de slordige administratie. De vijf Achmeadochters, die hun administratie grotendeels delen, hebben in 2011 samen voor een half miljard euro (op een totaal van 50 miljard) onvoldoende onderbouwd waaraan het is besteed.

Beeld anp

Dit maakt de Nederlandse Zorgautoriteit NZa vandaag bekend. Deze instantie legt verzekeraars voor het eerst boetes op voor ondeugdelijke administratie. De vijf zorgdochters van Achmea kregen eerder al een waarschuwing. Naar nu blijkt heeft het concern zich daarvan in 2011 onvoldoende aangetrokken. De vijf zorgdochters hebben samen voor 3,6 miljoen euro aan boetes gekregen.

'Het is slordig en stom van ons dat we de problemen niet sneller hebben opgelost', zegt woordvoerster Christa Rompa van Achmea. 'De fouten zijn het gevolg van onzorgvuldig menselijk handelen.' Van kwade opzet is geen sprake, zeggen de zegsvrouwen van zowel Achmea als de NZa. Ook is Achmea financieel niet beter geworden van de wanordelijke administratie.
Maar de boekhoudkundige missers kunnen negatieve gevolgen hebben voor concurrenten, motiveert Wijnbeek de strafmaatregel.

Chronisch zieken
Zorgverzekeraars verdelen onderling geld om de risico's te delen van dure polishouders zoals chronisch zieken en ouderen. Van oudsher hebben sommige verzekeraars relatief veel ongezonde polishouders terwijl andere grossieren in gezonde jongeren. Verzekeraars met een gezond klantenbestand maken een deel van hun inkomsten over naar concurrenten met relatief veel ongezonde polishouders.

Deze zogenoemde verevening voorkomt dat zorgverzekeraars ouderen en chronisch zieken gaan weren. De bedragen uit het waarborgfonds waarop verzekeraars recht hebben, worden vastgesteld op basis van de zorgkosten uit eerdere jaren. Daarom moeten verzekeraars bijhouden welke kosten ze per type patiënt hebben gemaakt.

Achmea heeft dit onvoldoende gedaan. Zo rapporteerde de verzekeraar voor sommige behandelingen bijvoorbeeld uitsluitend hoeveel er op voorhand aan zorg was ingekocht, en niet wat er uiteindelijk is gedeclareerd.

Geen nadelen
Polishouders ondervinden dankzij het optreden van de zorgwaakhond geen nadeel van de problemen bij Achmea. Na de controles zijn de fouten in de administratie van de verzekeraar hersteld. Het onderlinge waarborgfonds van de verzekeraars hanteert de gecorrigeerde boekhouding van Achmea om de vereveningsbedragen vast te stellen.

Achmea heeft rigoureus afgerekend met de 'menselijke fouten' in de administratie. De verantwoordelijke afdeling is na 2011 grotendeels geautomatiseerd. Computers blijken nauwkeuriger boekhouders dan hun menselijke voorgangers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.