NieuwsTabaksindustrie

Boete voor tabaksfabrikanten die veranderingen in prijs aan elkaar doorspeelden

Vier grote tabaksfabrikanten hebben een boete van in totaal 82 miljoen euro gekregen vanwege verboden prijsafspraken in Nederland. Dat maakte de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dinsdag bekend.

Bij pakjes sigaretten bepalen niet de winkeliers, maar fabrikanten de prijs.Beeld ANP

De fabrikanten wisselden volgens de ACM in de periode juli 2008 tot en met juli 2011 de toekomstige prijzen van pakjes sigaretten uit, onder meer via groothandels. Het gaat om British American Tobacco, JT International Company Netherlands, Philip Morris Benelux en Van Nelle Tabak Nederland. 

Dit is verboden. Zo wisten ze precies wat de concurrentie ging doen met de prijs van bijvoorbeeld een pakje Malboro, Lucky Strike of Camel. Uit interne mails bleek dat ze de eigen prijzen daar vervolgens op aanpasten, ‘ter verbetering van onze eigen winstgevendheid’.

De hoogste boete kreeg British American Tobacco, met bijna 32 miljoen euro. Philip Morris moet 27,5 miljoen euro betalen en JT International Company en Van Nelle respectievelijk 13- en ruim 10 miljoen euro.

Prijsverandering

Bij vrijwel alle consumentenproducten bepaalt een winkelier zelf de prijs, maar niet bij sigaretten. Daarbij beslissen de fabrikanten hoeveel een consument in de winkel moet afrekenen. Fabrikanten sturen prijsveranderingen een aantal weken van tevoren naar groothandels en andere afnemers, zodat die de prijzen in de winkel en in het systeem kunnen aanpassen.

Naast het delen van de nieuwe prijzen bleek uit het onderzoek van de ACM ook dat de fabrikanten soms ‘een proefballon’ naar de groothandels stuurden om te kijken wat de concurrenten gingen doen. 

‘Fabrikanten wisten namelijk dat hun eigen prijsinformatie door groothandels zou worden doorgespeeld aan concurrenten’, aldus de ACM. ‘Het resultaat was dat sigarettenfabrikanten regelmatig hun consumentenprijzen aanpasten op basis van informatie over toekomstige prijzen van concurrerende sigarettenmerken die zij via groothandels ontvingen. Hierdoor was er veel minder onzekerheid bij fabrikanten over het toekomstige prijsgedrag van concurrenten en konden fabrikanten hun prijsstrategieën op elkaar afstemmen. Zo werd de onderlinge concurrentie vervalst.’

Grauwe pakjes sigaretten verstopt in grijze kasten: in de tabakswinkel zien ze het wel
Ook de tabakswinkels moeten sigaretten in een kast verstoppen en per 1 oktober krijgt alle tabak een merkloze verpakking. Hoe ziet de winkelier de nieuwe fase van staatssecretaris Blokhuis’ oorlog tegen het roken?

‘Dozenschuiver’ Lidl is hard op weg de progressiefste supermarkt van Nederland te worden
Afgelopen jaren kwam Lidl geregeld in het nieuws omdat de supermarkt als eerste enkel nog duurzame vis verkocht, alleen melk van weidekoeien in de koeling had staan, als eerste geen sigaretten meer verkocht, plofkipvrij is en als enige supermarkt het Kipster-ei in de schappen heeft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden