Nieuws Uber

Boete van 2,3 miljoen euro wegens UberPop; Uber zegt leven te hebben gebeterd

Taxidienst Uber moet 2,3 miljoen euro betalen voor het aanbieden van de omstreden dienst UberPop. Hiermee konden gewone burgers in 2014 hun eigen auto inzetten als taxi, zonder de benodigde vergunningen.

Een klant zoekt naar een taxi in de buurt en geeft de gewenste ophaallocatie aan in de Uber-app. Beeld ANP

Het bedrijf heeft hiermee de wet overtreden. Na bijna een half miljoen euro aan boetes gooide Uber in 2015 de handdoek in de ring en stopte met de dienst in Nederland. Ook in andere Europese landen werd de dienst verboden. 

Uber betaalt nu een boete van 2 miljoen euro en draagt ook de commissie af van ruim drie ton die chauffeurs destijds moesten afstaan aan het taxibedrijf. Volgens Uber hadden 300 duizend Nederlanders zich aangemeld als UberPop-chauffeur. Zij hebben in de jaren 2014 en 2015 minimaal eenmaal een ritje uitgevoerd voor de taxidienst.

Uber zegt zijn leven te hebben gebeterd. ‘We hebben de manier waarop wij werken wereldwijd veranderd, waarbij integriteit voor ons centraal staat’, aldus een woordvoerder van het bedrijf tegenover ANP. ‘We zijn vastberaden om een goede en verantwoordelijke partner te zijn voor steden.’

Uber trok zich in het verleden weinig aan van lokale wetten. Het bedrijf beschouwde zichzelf als een platform dat vraag en aanbod bijeenbracht en vond dat het om deze reden niet hoefde te voldoen aan lokale regels. Het bedrijf betaalde boetes van chauffeurs die op de bon waren geslingerd. Uiteindelijk oordeelden Europese rechters dat Uber gewoon een taxibedrijf is en dat chauffeurs moeten voldoen aan landelijke regels. Sinds Uber met UberPop gestopt is, rijden alleen chauffeurs met een licentie voor het bedrijf en hebben ze een boordcomputer die onder meer rijtijden bijhoudt.

Niettemin is het bedrijf nog steeds omstreden, onder meer vanwege een aantal recente dodelijke ongevallen waarbij jonge chauffeurs betrokken waren. Uber Nederland heeft inmiddels maatregelen genomen en heeft de minimumleeftijd van chauffeurs verhoogd naar 21 jaar. Ook moeten chauffeurs onder de 25 een cursus verkeersveiligheid volgen.

UBER-TOPMAN THIJS EMONDTS: ‘Als je terugkijkt, denk je: jezus joh, hoe hebben we dat ooit zo kunnen aanpakken?’

Na zes ernstige verkeersongevallen in korte tijd kondigde Thijs Emondts, general manager van Uber Benelux, maandag maatregelen aan. De minimumleeftijd voor de taxidienst gaat omhoog en nieuwe chauffeurs moeten een jaar rijervaring hebben.Emondts vertelt over de nieuwe koers van ‘Uber 2.0’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden