Boete NMa legt bom onder kledingbranche

Kartelwaakhond NMa heeft Secon Group, de fabrikant van G-Star-jeans, een boete van vijf ton opgelegd. Secon schreef winkeliers voor voor welke prijzen en in welke filialen zij G-Star mochten verkopen....

De Kalverstraat. Het is uitverkoop, en de nieuwe Mededingingswet heeft een einde gemaakt aan vaste kledingprijzen. Zelfs liefhebbers van de populaire en dure G-Star-spijkerbroeken kunnen nu op zoek naar de beste deal. Feest voor de consument!

Was het maar waar. G-Star ligt bij Score, dicht tegen de Dam, en bij Men at Work, tussen Munt en Spui. In beide winkels zijn de prijzen precies gelijk: van 169,95 gulden voor 99,95 gulden. Beide winkels, eigendom van verschillende bedrijven, zijn ook tegelijk met de uitverkoop begonnen: vlak voor Kerstmis. Een verkoper van Men at Work weet waarom: 'De kledingfabrikant bepaalt alles: adviesprijs, uitverkoopprijs en de datum waarop de uitverkoop begint.'

Tussen Score en Men at Work ligt The Store. Die keten heeft tien jaar lang G-Star verkocht, tot begin 1998. Toen vroeg The Store keurig per brief toestemming om de G-Star-collectie voor de winter van dat jaar in meer dan zes filialen te mogen verkopen, zoals die in de Kalverstraat, in Alkmaar en in Groningen. 'We hadden gewoon onze gang kunnen gaan, maar besloten de koninklijke weg te bewandelen', aldus Store-eigenaar Herman Franzen, die met al zijn ketens zo'n driehonderd miljoen gulden per jaar omzet.

De reactie van G-Star-fabrikant Secon Group (omzet 540 miljoen): The Store werd voorgoed geschrapt als afnemer. 'Toen werd ik pissig', zegt Franzen. 'Tien jaar lang heb ik dat merk helpen opbouwen, en dan word je zo behandeld.' Met de annulering wachtte Secon tot de laatste dag waarop dat kon. Toen kon Franzen niet meer inkopen bij andere merken, want die waren al uitverkocht.

Die eerste geannuleerde order was anderhalf miljoen gulden waard, maar in feite neemt de schade ieder jaar toe. 'The Store mikt op de jeugd, en die koopt graag G-Star.' Sinds dat merk wegviel verkoopt The Store een eigen merk jeans, Capsize, dat veel goedkoper is: van 89,95 voor 69,95 gulden, vandaag de dag tijdens de uitverkoop in de Kalverstraat. 'Maar voor ons is G-Star eigenlijk niet te vervangen.'

Franzen diende een klacht in bij kartelwaakhond NMa, en begon een schadevergoedingsprocedure tegen Secon. Die laatste loopt nog. De NMa legde woensdag, na eigen onderzoek op de klacht, Secon een boete op van vijf ton. Secon bepaalde voor winkeliers voor welke prijzen en in welke winkels zij G-Star mochten verkopen, en dat is in strijd met het kartelverbod, stelde de NMa vast.

De boete komt voort uit 'rancune' van Franzen en een 'eenmalige misser' van Secon zelf, zo reageert Secon-directeur Frans Scholtes. 'Wij hebben onze leveringsvoorwaarden tijdig aangepast aan de nieuwe Mededingingswet. Maar door een vergissing stonden achterop onze facturen nog een paar maanden lang de oude voorwaarden van vóór 1998.' Die stok zou Franzen hebben gebruikt om de hond Secon mee te slaan. Scholtes heeft meteen bezwaar aangetekend tegen de NMa-boete.

Franzens advocaat Peter Claassen geeft hem weinig kans. 'Winkeliers voorschrijven in welke filialen ze wel en waar ze geen G-Star mogen verkopen: dat mag gewoon niet meer.' De NMa dropte 'een bom in de kledingbranche', denkt Claassen. Want de praktijken van Secon zijn schering en inslag in de kledingbranche, zo beaamt een concurrent.

Mededingingswet of niet, kledingfabrikanten willen hun merken goed houden. 'In Amsterdam had Secon al zo'n vijftien verkooppunten voor G-Star, en ze wilden The Store er niet ook nog eens bij', aldus Claassen. Verder willen ze dat winkeliers zo laat mogelijk, en liefst tegelijkertijd, met de uitverkoop beginnen.

Het resultaat kan de G-Star-gek dezer dagen met eigen ogen zien in de Kalverstraat. Die ene winkel met afwijkende prijzen biedt hem geen soelaas. Bij Bendorff, pal naast Men at Work, kosten de uitverkoop-G-Stars zelfs méér: 129,90 gulden per broek. 'Wij hebben negen winkels, Men at Work wel twaalf', geeft een verkoper als verklaring. 'Dan kun je meer van de prijs afdoen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden