Boekenwebsite met winkelromantiek

AMSTERDAM - Hoe vind je tussen de duizenden boeken die er te koop zijn juist diegene die jij mooi vindt? Het nieuwe onlineboekenplatform NieuwZoet.nl denkt de oplossing te hebben. Aan de hand van een persoonlijk profiel worden gebruikers aan toepasselijke boeken gekoppeld. De match wordt louter op de inhoud gemaakt, niet op auteur of omslag.


Behalve interessegebieden als 'Frankrijk' of 'tennis' kunnen gebruikers ook hun smaak aangeven. Bijvoorbeeld of boeken 'lekker weg lezen' of juist 'confronteren met nieuwe inzichten'. Of een 'nuchtere' versus een 'poëtische' schrijfstijl hebben. Er zijn zelfs schuifregelaars op de website waarmee je kunt specificeren hoeveel expliciete seks je verdraagt.


NieuwZoet maakt het ook mogelijk dat lezers een boek blind kopen. Op basis van hun profiel krijgen lezers elke dag een eerste bladzijde van een anoniem boek toegestuurd. Een sprong in het diepe wordt beloond: wie blind iets koopt, bouwt krediet op, waarmee later een gratis e-book kan worden verkregen. Compleet verrast worden kan ook: dan zoekt de computer een boek buiten iemands profiel.


Schrijfster en journaliste Frederique Schut (28) is medeoprichter van NieuwZoet. 'Op ons platform kan de gebruiker zelf zijn eigen voorkeur aangeven en aanpassen. Webwinkels geven wel suggesties, maar die zijn gebaseerd op oude zoekopdrachten.' Vrijdag ging de testversie van het platform online. NieuwZoet werkt samen met de grote uitgeverijen.


Helaas is er één filter dat niet kan worden ingesteld: of het een 'goed' boek is of niet. 'De eigenschap 'goed' is niet vast te leggen in een algoritme', zegt Schut. 'Wij proberen een inhoudelijke match te maken. Dus in plaats van 'mooi geschreven' criteria als 'complex' of 'toegankelijk'.'


Gaat de romantiek van het struinen door de boekenwinkel zo niet verloren? 'Nee. Aan iemand van een boekwinkel zeg je ook wat je ongeveer zoekt, en wacht dan de suggesties af. Dat doen wij ook. Bij andere webwinkels moet je al weten wat je wilt hebben. Wij brengen juist de romantiek van de boekwinkel naar het internet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden