Boek over misdaad is vaak een bestseller

Misdaadboeken verkopen goed. Vooral in Amsterdam-Zuid, waar de onderwereld zich niet onbetuigd heeft gelaten.

Als er één plek is waar de georganiseerde misdaad zich heeft laten gelden, is het de Beethovenstraat in Amsterdam-Zuid. Misdaadverslaggever John van den Heuvel wijst om zich heen: ‘Hier om de hoek is de onderwereld-advocaat Evert Hingst doodgeschoten. Daar is het stamrestaurant van Freddy Heineken. Een eindje verder op de Apollolaan werd Willem Endstra vermoord.’

Van den Heuvel staat voor de AKO-boekhandel in Amsterdam-Zuid, waar Tijdperk Willem Holleeder, dat Van den Heuvel schreef met zijn Telegraaf-collega Bert Huisjes, het best is verkocht. Zo goed, dat de filiaalmanager deze woensdagmiddag de eer te beurt valt het 50 duizendste exemplaar van het boek over de topcrimineel in ontvangst te nemen.

In deze buurt is de belangstelling voor waargebeurde verhalen over misdaad – true crime – bovengemiddeld. Maar niet alleen hier. Van den Heuvel: ‘In de jaren negentig schreven weinig journalisten erover. Nu hebben alle kranten misdaadverslaggevers. Mensen willen erover lezen, vooral omdat de onderwereld steeds meer verweven blijkt met de bovenwereld. Het komt dichtbij.’

Spectaculair
Misdaadjournalistiek is lucratief. Boeken van onderzoeksjournalisten die zich verdiepen in de crimineel en zijn wandaden doen het goed. Uitgevers en auteurs doen prima zaken met niet-gefingeerde moord en doodslag.

‘Ik heb ongeveer een ton, ofwel twee jaarsalarissen, verdiend aan Stille Willem (over Endstra, red.) en Handboek Holleeder, dat ik samen met Marian Husken schreef,’ zegt Vrij Nederland-journalist Harry Lensink. Van die boeken zijn bij elkaar 70 duizend exemplaren verkocht. ‘Ongelooflijk spectaculair; interessant voor journalisten.’

Toch zijn de oplagen van Lensinks boeken nog bescheiden in vergelijking tot bestsellers als De ontvoering van Alfred Heineken uit 1987, waarmee Nederlands bekendste misdaadverslaggever Peter R. de Vries een klapper maakte – twintigste druk, 250 duizend exemplaren, verkoopt nog steeds – en De Dominee over Klaas Bruinsma van Bart Middelburg (Het Parool) – verfilmd, dertigste druk, 100 duizend exemplaren.

Afgrond
Voor uitgeverij De Fontein, die onder anderen De Vries en oud-hoofdcommissaris Jan Blaauw in het fonds heeft, maakt true crime zo’n 30 procent van de totale omzet uit. Alleen al van de boeken van De Vries zijn in totaal zo’n half miljoen exemplaren verkocht.

Wat maakt het genre zo aantrekkelijk? Peter R. de Vries: ‘De belangstelling voor misdaad zit volgens mij in vrijwel ieder mens. Ik geloof dat velen een zwarte kant in zich hebben en wel eens filosoferen over een misdaad zonder die daadwerkelijk te plegen. Het prikkelt als een misdaad herkenbaar wordt beschreven. Alsof je aan de rand van de afgrond van het leven staat en kijkt wat er beneden te zien is. Daar zijn mensen benieuwd naar.’

Recyclen
Ook de bedenker van het misdaadtijdschrift Koud Bloed, Siem Eikelenboom (Het Financieele Dagblad, voorheen NOVA), verklaart het succes van true crime uit de fascinatie voor de onderwereld.

‘Je leest dingen die je zelf niet zou durven. De belangstelling lijkt alleen maar toe te nemen naarmate er meer worden afgeknald op straat. Overigens is er ook interesse in zaken als die van Lucia de B. Mensen willen weten hoe politie, justitie en rechters te werk gaan.’

Over Holleeder zijn vijf boeken verschenen. Gaat De Vries daar een aan toevoegen? ‘Nee, ik wil de bekende informatie niet recyclen. Ik doe het alleen als ik zijn verhaal, uit zijn mond, kan optekenen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden