Boek & bier

De literaire avond bloeit, in het café of op andere plekken waar de tap openblijft. Persis Bekkering doet deze week verslag.

Wat?

Geen Daden Maar Woorden Festival (zeg maar GDMW), 5 oktober , van 19.30 tot 03.00 uur. Zestien edities geleden nog een voorleesavond, inmiddels een groot multimediaal festival rondom literatuur, met dans, muziek, mode en performance. Organisator is Passionate Bulkboek, een literaire instelling met jongeren en scholieren als corebusiness.


Waar?

De Rotterdamse Schouwburg dit keer - het festival reist rond. Het hele pand krioelt van de mensen, tot en met de kleedkamers zijn er activiteiten. De Grote en Kleine zaal hebben elk een eigen programma, in de Educatieruimte interviewt Oscar Kocken schrijvers over hun boekenkast. In de Hal - het epicentrum waar ook de bar is - de boekentafel en een Rotterdamse pop-upconceptstore. Ook is daar een podium geknutseld door een gordijn op te hangen en de techniek van de bekende Silent Disco te huren (het publiek krijgt een koptelefoon). Werkt perfect.


Wie?

In de programmacommissie zit onder anderen Elfie Tromp, dus die heeft zichzelf uitgenodigd, en Herman Brusselmans, Marjolijn van Heemstra, P.F. Thomése (met Tilburgse compaan Tom America, een geluidskunstenaar met nostalgische jarentachtig-audio), Spinvis, Franca Treur, Kira Wuck (gelukkig nog altijd verlegen), Thomas Heerma van Voss, Bert Wagendorp, Ernest van der Kwast, Najoua Bijir, Tjitske Jansen (met violist Jasper le Clercq), The Yes Please, duo Wilfried de Jong & Cok van Vuuren.


Hoe?

Een blokkenschema in broekzakformaat (een uitdaging als je slecht bent in kaartvouwen) biedt overzicht in het enorme programma. De simultaneïteit valt mee: als je geen bier hoeft te drinken kun je bijna alle schrijvers zien. De crossovers zijn wisselend in kwaliteit. Marjolijn van Heemstra opent de avond met eigen poëzie in dialoog met twee danseressen van het Scapino Ballet. Mooi, maar lastig te volgen: beide kunstvormen eisen individueel al je aandacht op. Beter geslaagd is de voordracht van Tjitske Jansen en violist Le Clercq. De muziek draagt de poëzie heel natuurlijk, een bluesmotief hitst Jansen op tot zingen. Ze is er zelf net zo enthousiast over als het publiek.


Publiek?

Afgeladen vol, in een prettige mix die doet vermoeden dat het hier niet draait om zien en gezien worden. Rotterdamse hipsters, ouderen, jongeren die een CKV-opdracht aftikken - om 11 uur liepen er nog gapende kinderen rond.


Terugkomen?

Drie keer per jaar. De volgende editie is op 9 november in Het Huis in Utrecht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.