nieuwsBoeing 737 Max

Boeings nieuwe probleem met goedgekeurde 737 Max: bange reizigers

Van de Amerikaanse luchtvaartinspectie mag de 737 Max weer de lucht in, twintig maanden nadat Boeings paradepaardje wereldwijd een vliegverbod kreeg opgelegd. Toch kan het nog maanden duren voordat de 737 Max weer zijn eerste passagiers vervoert.

Een 737 Max in productie staat geparkeerd in de Boeing-fabriek in het Amerikaanse Renton. Het toestel moet weer het vertrouwen winnen van de reizigers.Beeld EPA

Voor die tijd hebben de luchtvaartmaatschappijen die met de Max vliegen een heel andere kopzorg: hoe krijgen ze reizigers zover dat die weer aan boord stappen van het ramptoestel?

In de 600 dagen dat alle 400 toestellen aan de grond werden gehouden is de Max geen moment uit het nieuws geweest. Er waren meldingen van luchtvaartmaatschappijen die orders schrapten. Berichten over miljardenverliezen bij Boeing. Aanklachten van piloten over gebrekkige handleiding en trainingen.

Onthutsend waren de onthullingen over de wijze waarop de Amerikaanse autoriteiten het toezicht op de veiligheid uit handen hadden gegeven. Boeing zou ingenieurs onder druk hebben gezet om zich niet te veel te bekommeren over kwaliteitsbewaking, bleek uit parlementaire verhoren. Anders zou de productie vertraging oplopen. In een intern bericht noemde een werknemer de 737 Max ‘een vliegtuig ontworpen door clowns, onder toezicht van apen’.

Vrees

De luchtvaartmaatschappijen willen de vrees van reizigers zoveel mogelijk wegnemen. De meeste beloven dat ze hun klanten bij het boeken zullen informeren dat de vlucht wordt uitgevoerd met een Max. De meeste zeggen ook dat passagiers hun vlucht mogen annuleren, als voor vertrek opeens blijkt dat het vliegtuig waarmee ze zouden reizen is ingewisseld voor een Max.

Het probleem is evenwel dat mensen dus constant herinnerd worden aan de twee vliegrampen met Boeings toestel, waarbij in 2018 en 2019 de 346 inzittenden van twee toestellen de dood vonden.

Dat duivels dilemma speelt ook bij pogingen van Boeing en luchtvaartmaatschappijen om het publiek duidelijk te maken dat het veilig is om met de 737 Max te vliegen. Zoals met het plan dat American Airlines eind vorige maand opperde. Dat wil rondleiding aanbieden en klanten vragen laten stellen aan piloten en ingenieurs. ‘Zij zijn de enigen die geloofwaardigheid hebben om de Max uit te leggen’, zei de directeur klantenservice van ’s werelds grootste luchtvaartmaatschappij op een recente personeelsbijeenkomst.

‘Het ligt allemaal erg gevoelig’, stelde analist Addison Schonland van AirInsight Group een week geleden bij CNN. ‘Eigenlijk wil je dat de passagiers vergeten dat ze in een Max zitten.’

Geluk bij een ongeluk

In dit opzicht is de corona-crisis voor de luchtvaartmaatschappijen een geluk bij een ongeluk. Ze hebben de 737 Max niet nodig om hun fors uitgeklede vluchtschema vol te vliegen. Het enige bedrijf in Nederland met dit type toestel in zijn vloot, TUI fly, zei eind oktober al geen plannen te hebben om zijn drie 737 Max’en weer in te zetten. American Airlines en Air Canada zijn voorlopig de enige die het vliegtuig in hun dienstregeling hebben opgenomen, allebei voor vluchten die enkele dagen voor de jaarwisseling staan gepland.

De vraag is of de 737 Max dan alweer klaar is om de lucht in te gaan. In de Verenigde Staten heeft de Federal Aviation Administration (FAA) woensdag weer een bewijs van luchtwaardigheid verstrekt. Maar in Europa moet dat nog gebeuren, liet het Europese agentschap voor de luchtvaartveiligheid (EASA) na de Amerikaanse bekendmaking weten. Daarna komt er een publieke consultatie van een maand, waarin iedereen mag zeggen of de wijzigingen die Boeing heeft doorgevoerd aan het vliegtuig afdoende zijn. Canada en Brazilië zeggen eveneens nog tijd nodig te hebben om hun onderzoeken af te ronden.

Ook door de Amerikanen moet nog veel werk worden verzet. De FAA moet van elke luchtvaartmaatschappij de handleiding en extra trainingsprogramma’s voor piloten nog goedkeuren. Van honderden 737 Max-toestellen moet de software nog een upgrade krijgen, om te voorkomen dat computers ten onrechte de besturing van het toestel corrigeren zoals dat in 2018 en 2019 gebeurde. Daarna moeten de 737 Max-vliegtuigen weer worden ‘wakker gekust’ door onderhoudsploegen. Nog een ramp door verroeste onderdelen of verstopte leidingen kan de 737 Max niet hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden