Nieuws Luchtvaart

Boeing weer onder vuur, nu vanwege scheurtjes in voorganger van 737 Max

Boeing is opnieuw in het nauw gedreven door mankementen. Een Australische bond van onderhoudstechnici heeft opgeroepen om alle Boeing 737-800’s aan de grond te houden, nadat in een toestel van dit type van luchtvaartmaatschappij Qantas scheurtjes waren ontdekt in een cruciaal onderdeel. 

Een Qantas Boeing 737-800. Beeld EPA

Als wereldwijd gehoor wordt gegeven aan de oproep heeft dat verstrekkende gevolgen. Van de 737-800 vliegen er zo’n 5.000 rond, ruwweg een vijfde van de mondiale vliegtuigvloot.

Boeing ligt al een jaar onder een vergrootglas na ongelukken met honderden doden in Indonesië en Ethiopië met de 737 Max, de opvolger van het toestel dat nu ook in de schijnwerpers is komen te staan. De 737 Max wordt sinds maart aan de grond gehouden. Het uitvallen van vijfhonderd vliegtuigen heeft de luchtvaart tot dusver kunnen opvangen zonder dat reizigers grote verstoringen ervaren. 

De berichten over de problemen aan de 737-800 kunnen niet op een ongelukkiger moment komen. Juist deze week werden topmannen van Boeing door een commissie van het Amerikaanse congres verhoord. CEO Dennis Muilenburg bood zijn excuses aan voor fouten die de fabrikant heeft gemaakt. Een senator omschreef de 737 Max als ‘vliegende doodskisten’.

De problemen rond de 737-800, spelen sinds ruim een maand. Eind september droegen de Amerikaanse autoriteiten de luchtvaartmaatschappijen in de VS op tot een snelle inspectie van 1.900 toestellen die er meer dan 30 duizend vluchten op hebben zitten. Vliegtuigen die korter in bedrijf zijn, met 22.600 tot 30 duizend vluchten achter de rug, hoeven pas binnen de volgende duizend landingen en starts worden bekeken, aldus de Federal Aviation Administration (FAA). Dat zou neerkomen op een controle na zeven maanden vliegen. Een aanwijzing van de FAA wordt altijd wereldwijd opgevolgd. 

Metaalmoeheid

De FAA bracht zijn luchtwaardigheidsbesluit uit nadat Boeing bij het ombouwen van passagiersvliegtuigen tot vrachttoestellen scheurtjes had ontdekt in de pickle fork, een onderdeel dat romp en vleugel verbindt. ‘Zulke scheurtjes zijn niet ongebruikelijk’, legt luchtvaartspecialist Joris Melkert van de TU Delft uit, ‘deze rompvleugelophanging is een van de zwaarst beladen onderdelen van een vliegtuig. Maar in sommige toestellen is de schade eerder ontstaan dan Boeing had berekend. Het is een goed teken dat deze scheurtjes op tijd zijn ontdekt en dat het probleem meteen wordt opgelost. Zo voorkomen we ongelukken.’

 In simulaties waarin wordt bekeken wanneer er metaalmoeheid kan optreden doken de scheurtjes pas na 90 duizend starts en landingen op. Nu blijken ze ook al na 27 duizend vluchten te kunnen ontstaan. De oudste toestellen van de 737-800-serie gaan al twintig jaar mee.

Inmiddels staan volgens Boeing wereldwijd vijftig 737-800's te wachten op een reparatie. Qantas noemde de oproep van de onderhoudsmonteurs ‘alarmistisch’ en ‘onverantwoordelijk’. De Australische luchtvaartmaatschappij heeft 33 oudere exemplaren van de 737-800 inmiddels laten nakijken en bij twee exemplaren mankementen aangetroffen. Qantas vliegt gewoon door met zijn andere 737-800’s. ‘Wij zullen nooit een vliegtuig inzetten als dat niet volledig veilig is om te doen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden