Boeing presenteert eindelijk de nieuwe 787 Dreamliner in Japan

Het nieuwe vlaggeschip van Boeing is eindelijk operationeel. Zondag heeft de Amerikaanse vliegtuigbouwer het eerste exemplaar van de Boeing 787 Dreamliner met veel tamtam afgeleverd aan het Japanse All Nippon Airways.

AMSTERDAM - Het toestel gaat een revolutie ontketenen in de luchtvaartsector. Tenminste, dat wil de communicatieafdeling van de vliegtuigfabrikant graag doen geloven. Zoals vaker met revoluties heeft de Boeing Dreamliner lang op zich laten wachten. De ontwikkeling van het nieuwe paradepaardje van Boeing heeft drie jaar langer en miljarden dollars meer gekost dan vooraf geraamd.


Maar hoe revolutionair is dat vliegtuig nu eigenlijk?


'Als je een vliegtuig beschouwt als een ronde pijp vol passagiers met aan de zijkant twee vleugels, is er niets revolutionairs aan', zegt Joris Melkert, universitair docent luchtvaarttechniek aan de TU in Delft. 'Dat Boeing vrijwel al het aluminium in de romp heeft vervangen door met koolstofvezels versterkt kunststof is wel echt een vernieuwing.'


Zelf noemt Boeing gewichtsbesparing als grootste voordeel van het plastieken vliegtuig. De Dreamliner, gemiddeld voor 228 passagiers, verbruikt 20 procent minder brandstof dan de huidige generatie straalvliegtuigen die plaats biedt aan 200 à maximaal 300 passagiers. Melkert denkt dat de werkelijkheid iets genuanceerder in elkaar zit. 'Aluminium is gevoelig voor metaalmoeheid', legt de vliegtuigbouwdeskundige uit. 'Een hoogleraar van mij zei altijd dat een vliegtuig in feite niets anders is dan een grote verzameling scheurtjes.' Dat dit in de praktijk nauwelijks tot ongelukken leidt, komt vooral doordat luchtvaartmaatschappijen continu onderdelen vervangen. Door het aluminium te vervangen door kunststof verlaagt Boeing de onderhoudskosten voor zijn klanten.


Een ander groot voordeel van kunststof boven aluminium is dat het veel makkelijker in de gewenste aerodynamische vorm is te gieten, zegt Melkert. Naast de nieuwe generatie zuinigere straalmotoren is dat de werkelijke verklaring voor de brandstofbesparing. 'Boeing laat een sneeuwbaleffect dat normaal tegen vliegtuigbouwers werkt nu voor zich werken: minder weerstand leidt ertoe dat er minder stuwkracht nodig is, waardoor je minder brandstof nodig hebt en dus gewicht kan besparen.'


Als we Boeing mogen geloven is de Dreamliner ook werkelijk een droom voor passagiers om mee te vliegen. De kunststofromp maakt het voor het eerst mogelijk om grotere ramen in het vliegtuig te maken en de cabine kan iets grotere drukverschillen met de buitenlucht aan. In de nieuwe toestellen is daardoor meer zuurstof aanwezig, wat vliegen minder vermoeiend zou maken. Melkert: 'Ik heb zelf nog niet met een Dreamliner gevlogen, maar ik vraag me af in hoeverre een reiziger dat merkt.'


Toen Boeing begon met de ontwikkeling van de Dreamliner, beoogde de fabrikant het toestel te laten concurreren met de veel grotere Europese Airbus A-380. Een toestel dat in de maximale uitvoering ruim 800 passagiers kan vervoeren. In die tijd geloofde Boeing nog dat de toekomst van de luchtvaart in het rechtstreeks verbinden van zoveel mogelijk bestemmingen lag, terwijl Airbus inzette op het verbinden van zoveel mogelijk wereldsteden met overstaps naar de eindbestemming.


'De waarheid ligt natuurlijk in het midden', zegt luchtvaarteconoom Jan Veldhuis van SEO Economisch Onderzoek. 'Natuurlijk wil de reiziger het liefst zo min mogelijk overstappen, maar vliegverbindingen moeten economisch wel rendabel zijn.'


Inmiddels hebben Boeing en Airbus ook geconcludeerd dat luchtvaartmaatschappijen per route beslissen of ze een groot of een kleiner toestel inzetten. Airbus komt in 2013 dan ook met de A-350, een toestel dat evenveel passagiers kan vervoeren en even zuinig is als de Dreamliner.


Boeing durft de concurrentie met de A-380 ook niet meer alleen met de Dreamliner aan. De Amerikaanse vliegtuigbouwer heeft inmiddels een nieuwe opgerekte versie van de Boeing 747 in productie genomen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden