Boeing-Nederlanders hebben werkgarantie

De 28 ex-Fokker-medewerkers die een nieuwe baan vonden bij Boeing hoeven niet bang te zijn dat ze zonder werk komen te zitten nu de Amerikaanse vliegtuigbouwer maximaal 28 duizend werknemers de laan uitstuurt....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

'Ze hoeven zich nergens zorgen over te maken', aldus Randstads directeur Polytechniek Internationaal, Cock Goos. 'Er staan rond de honderd vacatures open bij Nederlandse, Duitse en Franse lucht- en ruimtevaartbedrijven.'

De aanvankelijk 44 Nederlanders die bij Boeing terecht kwamen nadat Fokker in maart 1996 failliet ging, zijn werknemers van Randstad. Het uitzendbureau is degene die de salarissen van de gedetacheerde medewerkers betaalt. Als Boeing geen behoefte meer heeft aan de medewerkers, en dat kan in Amerika van de ene dag op de andere gebeuren, is het dan ook Randstad die helpt bij verdere bemiddeling. 'We hebben zelfs een kantoor geopend bij Boeing in Seattle voor deze medewerkers', aldus Goos. Van de 44 werknemers zijn er nu nog 28 over, nadat een aantal voor zichzelf begon of niet kon aarden.

De Randstad-directeur verwacht dat tussen de tien en vijftien Nederlanders terug zullen willen naar Europa. Zij wachten wellicht niet op een eventuele ontslagbrief van Boeing, maar keren op eigen initiatief terug. Om te bekijken wie precies terugwillen, reizen twee Randstad-medewerkers deze week af naar Seattle.

Andere Nederlanders willen per se blijven, zo blijkt uit e-mails op het bureau van Goos. 'En sommigen kunnen blijven, want die hebben inmiddels een groene kaart (permanente verblijfsvergunning, red.).' Met een groene kaart kunnen zij elders in de Verenigde Staten solliciteren.

Boeing maakte vorige week bekend dat het 18 duizend tot 28 duizend medewerkers zal ontslaan in de komende jaren, om de winstgevendheid te herstellen. Momenteel heeft de vliegtuigbouwer 238 duizend werknemers in dienst.

De Nederlanders zijn zonder uitzondering hoog opgeleide ingenieurs, constructeurs en ontwerpers. In Europa is in de vliegtuigindustrie al jaren een tekort aan deze specialisten, ook ten tijde van het Fokker-faillissement. Een groot aantal van de zeshonderd 'witte boorden-technici' van Fokker is na de ondergang van het concern dan ook snel terechtgekomen in Groot Brittannië (British Aerospace, Shorts), Zweden (Saab) en Duitsland (Dasa). Een enkeling vertrok naar Frankrijk.

Momenteel zoekt de lucht- en ruimtevaartpoot van Randstad onder andere sterkte-ingenieurs (die spanningen en krachten in metalen meten) en ontwerpers van vliegtuigonderdelen. De contracten lopen zes maanden tot enkele jaren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden