nieuws boeing

Boeing denkt dat rampentoestel 737 Max dit jaar weer de lucht in kan

Boeing schat in dat de 737 Max nog dit jaar weer zal vliegen. Het bedrijf zegt in een verklaring ervan uit te gaan dat het toestel begin oktober weer passagiers zal vervoeren. Alle 737-Max exemplaren staan sinds maart aan de grond, na crashes in Ethiopië en Indonesië, waarbij in totaal 346 mensen omkwamen.

Een 737 Max van Southwest Airlines landt op een vliegveld in Californië. Beeld AP

Aandeelhouders reageerden opgetogen op het nieuws, Boeing steeg 2 procent in waarde op de beurs. De inschatting van Boeing komt als een verrassing: analisten hadden niet verwacht dat het toestel dit jaar alweer zou vliegen.

Boeing maakte ook bekend dat het 4,4 miljard euro opzij legt om eventuele schadevergoedingen mee te kunnen betalen, die door de problemen met de 737 Max minder vluchten kunnen uitvoeren. In dat bedrag zitten niet de compensaties en schadevergoedingen voor nabestaanden van de vliegrampen.

Doordat maatschappijen bestellingen van de Max hebben geannuleerd denkt Boeing ook nog eens 5 miljard dollar minder omzet te maken in de periode april tot en met juni. De overige kwartaalresultaten publiceert Boeing volgende week. Ter indicatie: die 5 miljard is ongeveer de helft van de jaarwinst die Boeing in 2018 maakte.

Sinds het tweede ongeluk in maart in Ethiopië werkt Boeing aan nieuwe software voor het systeem dat de vliegtuigen stabiliseert. De sensoren in de twee verongelukte vliegtuigen duwden de neus naar beneden, zonder dat de piloten aan boord daar iets aan konden doen.

Eind juni kwamen er volgens de luchtvaartautoriteit FAA nieuwe problemen met het toestel aan het licht tijdens een test in een vliegsimulator. De herintroductie van de 737 Max werd hierdoor opnieuw uitgesteld.

Groot probleem dreigt voor Boeing na nieuwe ramp met paradepaardje
Nog geen half jaar nadat eenzelfde toestel in Indonesië verongelukte, stort een 737 Max 8 neer in Ethiopië. Toeval? Of groeit het succes de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing boven het hoofd?

De crash van de 737 Max 8: kroniek van een aangekondigde ramp 
Steeds meer details komen aan het licht over het ongeluk met de Ethiopische Boeing 737 Max waarbij 157 inzittenden omkwamen. Een combinatie van riskante ontwerpkeuzen, afgezwakt veiligheidstoezicht, tekortschietende pilotenscholing en nationale belangen leidde tot ‘de perfecte storm’. 

Kunnen de ongevallen met het 737 Max 8 vliegtuig Boeing de kop kosten? Geen andere fabrikant kan de lacune opvullen. En anders zal de enorme lobby van Boeing in Washington wel ­afdoende zijn om een bankroet te voorkomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden