NieuwsOntslag Dennis Muilenburg

Boeing-baas de laan uitgestuurd vanwege gehannes rond de 737 Max-malaise

Zijn talloos herhaalde ‘sorry’s’ werden niet meer geloofd, toch leek Dennis Muilenburg het net te gaan redden als ceo van Boeing. Maar toen na de misère rond de twee 737 Max-crashes ook de lancering van Boeing-ruimteschip Starliner mislukte, viel voor hem het doek. 

Dennis Muilenburg wordt opgevolgd door David Calhoun die het concern volgend jaar weer de goede kant op moet leiden. Beeld AP

Dat Dennis Muilenburg dit jaar geen bonus zou krijgen, was duidelijk. Dat de baas van vliegtuigbouwer Boeing ook zijn baan verloor, was toch nog een verrassing. Maandag werd hij de laan uitgestuurd, na een rampjaar waarin een productiestop werd aangekondigd van het voormalige succesnummer 737 Max. Het toestel werd afgelopen maart wereldwijd aan de grond gezet na twee crashes waarbij 346 inzittenden om het leven waren gekomen.

Boeing, dat door de problemen met de Max miljarden verloor, werd verweten laks te hebben gereageerd op interne signalen over ernstige problemen met de Max. Lange tijd ontkende de concernleiding dat er iets mis was met de toestellen, werden interne documenten die op het tegendeel wezen buiten het zicht van luchtvaarttoezichthouder FAA gehouden en werden miljoenen gestoken in een lobby die het toezicht op de vliegtuigbouwer moest versoepelen.

Muilenburg (‘een geweldige vent’, aldus president Trump) bleef zich afgelopen najaar uitputten in excuses tijdens een kruisverhoor door het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. In de zaal zaten familieleden die portretten omhoog hielden van omgekomen naasten bij een van de crashes. Ook tegen hen zei Muilenburg veelvuldig sorry, aanvankelijk zonder zijn toehoorders aan te kijken, wat hem op een publiekelijke uitbrander door een nabestaande kwam te staan.

Muilenburg tijdens het kruisverhoor in Washington. Beeld REUTERS

Muilenburgs sorry’s werden niet langer geloofd. Wat zijn geloofwaardigheid ook geen goed deed, was de telkens terugkerende boodschap dat de gemankeerde 737 Max in het voorjaar, nee in de zomer, nee eind 2019 weer zou kunnen vliegen. Nu, aan het eind van het jaar, staan de toestellen nog altijd aan de grond en heeft Boeing de productie noodgedwongen moeten staken, waardoor de winst van het concern nog verder onder druk staat.

Intussen was toezichthouder FAA kennelijk ook klaar met de Boeing-baas. Tijdens een recente ontmoeting beet FAA-topman Stephen Dickson gesprekspartner Muilenburg toe dat hij geen enkele gunst meer hoefde te verwachten van de luchtvaartautoriteit en in plaats daarvan volledige openheid moest geven over de softwareaanpassingen die zijn ingenieurs de laatste maanden hadden gedaan.

Boerenzoon Muilenburg, die in de jaren tachtig als stagiair bij het concern was begonnen, leek ondanks toenemende druk stand te houden. Vrijdag leek alles volgens The New York Times nog koek en ei in de leiding van Boeing, maar toen afgelopen weekend de lancering mislukte van Boeings gloednieuwe ruimtevaartuig Starliner, dat Amerikaanse astronauten naar het ruimtestation ISS moet gaan brengen, was de maat kennelijk vol. Maandag verstuurde de raad van bestuur een persbericht waarin een ‘noodzakelijke verandering in de leiding’ werd aangekondigd.

‘Transparantie en nederigheid’ wordt het mantra van de nieuwe leiding, schreef financiële topman Greg Smith in een memo gericht aan het personeel, die in handen viel van The New York Times. Smith, die het ceo-schap tijdelijk overneemt, zegt onder meer ‘proactieve communicatie’ na te streven met toezichthouders wereldwijd en met zijn klanten – luchtvaartmaatschappijen en toeleveranciers die door het wegvallen van de 737 Max miljarden aan inkomsten hebben verloren.

Aan bestuursvoorzitter David Calhoun de taak het concern vanaf volgend jaar weer de juiste kant op te leiden.

Lees verder

Al een jaar voor de crash van een Boeing 737 Max 8 in Indonesië wist Boeing van problemen met dit toestel.

Een hooggeplaatste piloot van Boeing had al in 2016 technische aanmerkingen op het gewraakte toestel. Toch kreeg de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA de betreffende documenten pas maanden na de crashes onder ogen.

Onderzoekers: ramp met Boeing Lion Air had voorkomen kunnen worden

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden