NIEUWSBOEING 737 MAX

Boeing 737 Max mag van VS weer de lucht in, maar terugkeer gaat mogelijk nog maanden vergen

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft groen licht gegeven voor de terugkeer van de 737 Max in het luchtruim, twintig maanden nadat het toestel van Boeing wereldwijd een vliegverbod kreeg opgelegd. Toch gaat het nog vermoedelijk maanden duren voordat de eerste 737 Max weer passagiers vervoert.

Honderden 737 Max’s die bijna twee jaar aan de grond hebben gestaan moeten weer tot leven worden ‘gekust’.Beeld EPA

Nu de Federal Aviation Administration (FAA) de weg heeft vrijgemaakt voor Boeings toestel zullen de luchtvaartinspecties van andere landen snel volgen, zo is de verwachting. De FAA werkte onder andere nauw samen met het Europese agentschap voor de luchtvaartveiligheid (EASA). Daarvan gaf het hoofd vier weken geleden al te kennen dat de 737 Max weer een nieuw luchtwaardigheidsbewijs kan krijgen, als een publieke consultatieronde geen ernstige bezwaren oproept.

In augustus had de FAA al laten weten dat een aantal wijzigingen die Boeing heeft voorgesteld de zorgen wegneemt over de veiligheid van het toestel. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant heeft het beveiligingssysteem MCAS  aangepast dat de neus van het vliegtuig naar beneden duwt als ‘overtrek’ dreigt. In die situatie vliegt het toestel te steil omhoog, verliest het draagvermogen en wordt uiteindelijk onbestuurbaar.

Na ongelukken in 2018 in Indonesië en in maart 2019 in Ethiopië met in totaal 346 doden werd duidelijk dat MCAS ten onrechte in actie kwam als er fouten optraden in sensoren aan de buitenkant van de 737 Max. Later bleek dat piloten nooit of niet volledig waren ingelicht over het bestaan en de werking van het beveiligingssysteem.

Riskante stilstand

FAA-directeur Stephen Dickson had gezegd dat hij pas weer zou toestaan dat de 737 Max weer ging vliegen als hij zijn gezin aan boord durfde te laten stappen. ‘Het pad dat ons naar dit moment heeft gebracht was lang en slopend, maar we hebben vanaf het begin gezegd dat we de tijd zouden nemen om het goede te doen’, zei Dickson in een videoboodschap. ‘Ik ben er nu 100 procent gerust op als mijn gezin hiermee vliegt.’

Voor die tijd moet zijn dienst nog wel de nieuwe trainingsprocedures voor piloten goedkeuren. Daarover hebben ook de EASA en Brazilië hun zegje mogen doen. Verder moeten honderden vliegtuigen voorzien van nieuwe software en moeten vliegtuigen die bijna twee jaar aan de grond hebben gestaan weer tot leven worden ‘gekust’.

Dat opnieuw in bedrijf nemen moet nauwgezet gebeuren. Deze week bleek dat een Airbus A321 van Wizz Air tot twee keer toe de start moest afbreken omdat de snelheidsmeters foute waarden lieten zien. Uit onderzoek bleek dat een sensor was verstopt met drie insectenlarven. Die hadden zich in de peilsonde weten te nestelen in de bijna twaalf weken dat het toestel ongebruikt aan de grond had gestaan. Bij een inspectie was de ‘verstopping’ over het hoofd gezien.

Verlies aan orders

United Airlines, een van de grootste luchtvaartmaatschappijen van de VS, zei woensdag dat het verwacht ergens in het eerste kwartaal te kunnen vliegen met de 737 Max, ‘na bijna duizend uur werk aan elk toestel’ en ‘uitputtend technisch onderzoek’. United heeft veertien van dit type toestel in dienst, zestien staan er klaar bij de Boeing-fabriek. Het bedrijf had er 155 in bestelling, maar heeft dit jaar een deel van zijn order geschrapt.

Dat hebben meer luchtvaartmaatschappijen gedaan. Boeing is dit jaar orders voor meer dan duizend 737 Max-vliegtuigen kwijtgeraakt. Andere klanten hebben of hun bestelling gewijzigd, voor bijvoorbeeld een ander type vliegtuig, of de levering van toestellen opgeschort omdat ze die vanwege de corona-crisis niet kunnen gebruiken. In Europa vliegen luchtvaartmaatschappijen nog niet de helft van het aantal vluchten dat ze vorig jaar rond deze tijd uitvoerden.

MEER LEZEN?

Op basis van een aantal doorgevoerde veranderingen mag de Boeing 737 Max binnenkort weer de lucht in van de Europese luchtvaartinspectie. De upgrade waarom de toezichthouder had gevraagd, laat echter nog twee jaar op zich wachten

De Boeing 737 Max maakt testvluchten als opstapje voor een terugkeer in het luchtruim. Maar wie beslist daarover? Hoe veilig is het toestel? En wie zit er nog op de Max te wachten na de slag die het corona-virus aan de mondiale luchtvaart heeft toegebracht?

Twee rampen kort na elkaar, met in totaal 346 doden. Wat ging er mis bij de productie van de Boeing 737 Max? Correspondent Michael Persson legde zijn oor te luisteren in Reston, bij Seattle, waar het ramptoestel wordt gebouwd. ‘Een vliegtuig ontworpen door clowns, onder leiding van apen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden