Boeiende solisten laten Seine jubelen

Muziek


ViValdi


Venice Baroque Orchestra zorgt voor feestgedruis.

AMSTERDAM -De ZaterdagMatineezet sinds een aantal seizoenen vergeten werken van Antonio Vivaldi (1678-1741) in het zonnetje. Na Orlando furioso en Juditha triumphans, mocht dit keer La Senna festeggiante ('De jubelende Seine') zich presenteren, een serenata, een wereldlijke feestcantate. De Seine bejubelt in bedekte termen Lodewijk XV, die in 1722 als 12-jarige koning werd.


Vermoedelijk is de serenata uitgevoerd in de residentie van de Franse ambassadeur in Venetië. Hij wilde de terugkeer van de kardinaal Pietro Ottoboni vieren, ooit verbannen om zijn politieke activiteiten in Frankrijk. Ottoboni was een belangrijke beschermheer van Vivaldi.


Het gelegenheidswerk lijkt een verzoening tussen Franse en Italiaanse machten. La Senna festeggiante kent gedragen Franse tragiek met langzame ritmes, gevolgd door lange opera-achtige aria's in een stichtelijke sfeer, gelardeerd met verstild Italiaans drama en pijlsnelle instrumentale onbezorgdheid.


Op het podium van het Amsterdamse Concertgebouw versterkte zaterdag een boeiend solistenkoppel de Frans-Italiaanse interactie: de Canadese sopraan Karina Gauvin als L'età dell'oro (De gouden eeuw) bracht lichtvoetige, vernuftige odes aan de Italiaan Luca Tittoto die als de verleidelijke Seine optrad. Hij maakte indruk met immense coloraturen. Samen gaven ze de soms saai aandoende aria's cachet.


De Zweedse mezzosopraan Kristina Hammarström had als De deugd moeite zich staande te houden tussen de grootmachten; haar kleine stem kwam in de Grote Zaal niet overtuigend over. De tenor Peter Gijsbertsen voegde zich (met een piepkleine rol) prima in het slot.


Het feestgedruis kwam vooral van het Venice Baroque Orchestra. De Italiaanse barokspecialisten wisten onder leiding van Andrea Marcon onbekommerd te flierefluiten op hoog niveau. Maar in de ijzingwekkend kale recitatieven gebeurde het. De musici creëerden met enkele tonen een snijdende spanning en tilden de serenata op naar operaniveau. Meer bluf en Italiaans dan verfijnd Frans. Vivaldi zou trots zijn geweest.


Lonneke Regter


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden