Column

Boef, Bahram, de Volkskeuken en een nieuwe uitgever

De week van hoofdredacteur Philippe Remarque.

Rapper Boef Beeld Linda Stulic
Rapper BoefBeeld Linda Stulic

Opzegging

Mail op dinsdagochtend: 'Waarde heer Remarque, Bij een krant die een verheerlijkend verhaal publiceert over de crimineel Boef wil ik niet meer horen. Abonnement opgezegd. Jammer.'

Jammer, inderdaad. Want het is in mijn ogen heel interessant om te lezen wie Boef is en hoe hij denkt. Juist omdat hij in opspraak is geraakt en heel veel succes heeft met zijn weinig zachtzinnige vlogs. Ik kan u het interview, op dinsdag in ons V-katern, zeer aanbevelen. Anders dan bovenstaande lezer stelt, verheerlijkt het niets. We hebben Boef gewoon geïnterviewd in de serie Nederlanders met diverse afkomst van Robert Vuijsje. Die stelt ook kritische vragen aan Boef.

Er zijn meer lezers die het verwerpelijk vinden dat we een podium bieden aan, ik citeer, 'criminelen, opruiers en treiteraars'. Maar wij kiezen de mensen op ons podium louter op grond van journalistieke nieuwsgierigheid. Ons oordeel over hun handelen is voor die keuze niet relevant. Wij spreken met iedereen, ook veroordeelde criminelen of mensen met politieke ideeën die wij in ons commentaar fel afwijzen. Opdat de lezer beter begrijpt hoe mensen in elkaar steken, en zich vervolgens zelf een oordeel kan vormen.

Plastic

Ik was van de week in de loods waar programmamaker en journalist Bahram Sadeghi al het plastic had uitgesorteerd dat hij in 1.000 dagen had verbruikt. Dat was een vreemde gewaarwording, omdat ik besefte dat ook ik al dit plastic gebruik en wegwerp. Meer nog, want het vlees dat ik wel en Bahram niet eet, zit in enorme hoeveelheden plastic verpakt (al had hij weer erg veel notenzakjes). Bahram, fanatiek: 'die theezakjes in een plastic zakje met zilveren binnenkant hier, die zijn het ergste, niet te recyclen wegens de verschillende materialen'. Ik vond het een geweldige manier om een groot probleem te verbeelden, en het goede is dat Bahram dat niet verbeten doet, maar lichtvoetig en nieuwsgierig, zoals u zelf kunt zien op de website. Daarom kwamen ook vertegenwoordigers van de verpakkingsindustrie en de supermarkten naar de discussieavond op donderdag.

Volkskeuken

Donderdag overhandigde ik in boekhandel Scheltema het mooie nieuwe boek van onze kookrubriek de Volkskeuken aan een lezeres uit Rotterdam, Lia Slager. Naast de recepten staan er interviews in met onze zes volkskoks. Omdat de vraag wat we moeten eten altijd actueel is, brengt de krant u dagelijks een recept. Maar door hun leuke stukjes, in heel Nederland vergelend onder ijskastmagneten, kennen we ook de levens en voorkeuren van de volkskoks (groot vlees, moestuin, mediterraan, makkelijk voor kinderen, gezond, oosters). Lezeres Lia hield een aardig praatje met complimenten voor elke schrijver. Haar conclusie: 'Het is een heerlijk tegenwicht voor al de droefenis in de wereld die ons 's morgens vanuit de krant tegemoetkomt. We worden er blij van.'

Frits Campagne

Woensdagavond kwam onze uitgever Frits Campagne opeens mijn kantoor binnenlopen om te zeggen dat hij vertrekt als CEO van de Persgroep Nederland. Dat was een schok, maar het helpt dat ik al vier jaar goed samenwerk met zijn opvolger, Erik Roddenhof, tot nu toe commercieel directeur. Met Erik hadden we donderdag een kort interview in de krant. Maar van Frits weet u vast weinig. Ik ken geen bescheidener mens: een baas die zich er nooit op laat voorstaan dat hij de baas is, je mag het niet eens zeggen. Alle complimenten nam hij deze week dan ook met grote moeite in ontvangst. Terwijl Frits een bijzondere carrière heeft gehad: hij was eerst heel lang journalist, daarna adjunct van Het Parool. In het boek De geldpers van Joost Ramaer staat mooi beschreven hoe hij en de hoofdredacteur met hun krant de boer opgingen toen uitgever PCM Het Parool wilde opheffen. Ze kwamen uit bij de Vlaamse mediamagnaat Christian Van Thillo. Toen die een paar jaar later heel PCM overnam, vertrouwde hij op Frits om de Nederlandse bezittingen te leiden. Met succes: de Persgroep is als enige grote mediabedrijf in Nederland kerngezond. Een journalist aan het hoofd van een grote uitgever, dat was uitzonderlijk. Frits deed het met rust, humor en oog voor de journalistiek. Hij blijft op de achtergrond deel uitmaken van de leiding, maar ik heb hem toch gezegd dat ik hem ga missen.

null Beeld ANP
Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden