Bob voor de VIP

Hij brengt ons naar de raad van bestuur, schudt opdringerige achtervolgers af: de privéchauffeur. En, o ja, hij brengt ons thuis na een avond onbehouwen zuipen....

Directiechauffeur

Een taxi bellen kan altijd, maar er zijn situaties waarin een mens behoefte heeft aan een privéchauffeur met of zonder auto. Goed kunnen rijden? Dat is maar één kwaliteit van de professionele chauffeur, die afhankelijk van wie hij/zij vervoert ook wel directiechauffeur, raadvanbestuurchauffeur, bewindsliedenchauffeur of VIP-chauffeur wordt genoemd. Chauffeurs (m/v) zijn in het algemeen ‘vrije jongens’, zelfstandige types die je niet gauw naar school krijgt. Studenten vaak, die het ‘erbij’ doen. Toch wordt de gediplomeerde professional steeds vaker gesignaleerd – en expliciet gewenst door opdrachtgevers. Die heeft de ‘basisopleiding directiechauffeur’ gevolgd bij een erkend opleidingsinstituut, zoals VESEC in Sliedrecht of Interseco in Den Haag, dat wordt afgesloten met het certificaat CCV-D1. Dat wordt, ingevoerd in 2003, algemeen beschouwd als een (onafhankelijk) keurmerk, hét bewijs van professionaliteit.

Gevoel voor gastheerschap, kennis van de etiquette, een zeker empathisch vermogen – komt er allemaal bij kijken. Wat nou als een VIP of directeur door dringende omstandigheden de lunch heeft gemist – wordt hij in de auto graag getrakteerd op een snack met iets te drinken erbij.

Ook van essentieel belang: de ‘beveiligingsaspecten’. De chauffeur moet oog hebben voor wat zich rondom de auto afspeelt, zegt Ed van den Oever, manager Training Services bij Interseco in Den Haag. ‘Word ik niet of wel gevolgd? Of is het een weggebruiker die toevallig dezelfde route rijdt die telkens in mijn spiegel opduikt?’ Zou kunnen dat de VIP op de achterbank wordt achtervolgd door ‘de media’. Dan is het zaak dat de chauffeur er een eind aan maakt door bijvoorbeeld het stuur om te gooien en een alternatieve route te kiezen. En in het algemeen geldt natuurlijk, aldus Van den Oever: ‘Horen, zien, zwijgen’ voor de man of vrouw linksvoor. (NB)

Scooterchauffeur

Nogmaals: er zijn van die speciale gevallen waarvoor een privéchauffeur de ideale uitkomst is. Heb je met veel moeite en in het geniep (surprise!) een tafel voor twee weten te reserveren in dat ene toprestaurant in het oosten van het land, doemt onmiddellijk de vraag op: maar hoe komen we daar. Of wat veel belangrijker is: hoe komen we weer thuis? Want we gaan daar natuurlijk niet heen om alleen maar plat water te drinken.

‘After dinner service’ heet het samenwerkingsverband van Alliance Gastronomique, het Nederlandse verbond van vooraanstaande eetgelegenheden, en chauffeursbedrijf Easyway in Breda. Heen gaan we met onze eigen auto, en terug ook. Met dit verschil dat iemand anders rijdt: een chauffeur (in het dagelijks leven student), die ons op een vooraf afgesproken tijdstip komt halen bij het restaurant, en ons veilig thuis – of waar dan ook in Nederland – afzet voor 92,50 euro (excl. BTW). Wel via de website tijdig reserveren.

Easyway biedt zelfstandig een soortgelijke dienst aan als ‘thuisbrengservice’ voor 112,75 euro (voor vaste klanten 75 euro). Brussaard chauffeursdiensten in Maarssen heeft sinds kort de EventBob, die naar wens in meervoud tegelijk uitrukt. Perfect voor feesten en partijen. Voor een offerte: www.chauffeur.nl.

De lowbudgetvariant van het oprukkende fenomeen is Citybob in Utrecht, dat met opvouwbare scootertjes opereert. De privéchauffeur die het stuur van je overneemt na een avondje onbekommerd zuipen, komt niet met het Openbaar Vervoer of met een ‘poolauto’ van de zaak, maar als een reddende engel aangescheurd op een scootertje. Dat wordt keurig opgevouwen in een zak tegen het lekken in de kofferbak geparkeerd. Kosten: 2,50 euro per kilometer op de teller; 5 euro voorrijden; 3,50 euro wachttarief per uur. (NB)

Chauffeurgids

Andere variant: de chauffeurgids. Ferrie van den Berg, bijvoorbeeld, die rijdt ons overal heen waar en hoelang we maar willen. Kriskras door Europa, van Portugal naar Kroatië en terug. Of een dagje Zaanse Schans, dat kan natuurlijk ook. En dat alles in een comfortabele Mercedes S 420 SEL (een iets verlengd exemplaar) of op verzoek in de Cadillac van de firma.

Ferrie is chauffeurgids van Doelen Limousine op Schiphol. Meestal wordt hij ingehuurd door vijfsterrenhotels of reisbureaus om rijke toeristen mooie dagen te bezorgen in Nederland of zelfs door heel Europa. Maar ook particulieren kunnen de gids gewoon inhuren. Ferrie doet dit werk al 30 jaar en volgens hem is er geen weggetje in Europa dat hij niet kent. En er is geen spraakverwarring onderweg, want de chauffeurgids spreekt z’n talen. Hij doet thematrips over de Tweede Wereldoorlog (Oosterbeek, Normandië) of de inpoldering (Cruquiusgemaal), de Zuiderzeetour of wandeltochten in Brugge en Gent. Onderweg geeft hij tips en vertelt hij allerlei wetenswaardigheden. Als het even kan, gaat hij af van de gebaande paden. Waarom niet een lenteritje langs de Vlist bij Gouda? Voor 75 euro per uur treden we in de voetsporen van Anthony Quinn (fijne vent), Yves Montand (leuk type), Bono (backstage), Chirac (hmm) en Máxima (moordvrouw). En dat we het even weten: Pinochet heeft hij geweigerd. (NR)

Chauffeur très chic

Over the top gaan we in een Lincoln Towncar Super Streched limo. Chauffeur Arie Peek van verhuurbedrijf Silverline in IJsselsteijn zet alvast de populairste dvd op in de negen meter lange witte Limousine. Op de ingevouwde flat screen begint een openhaardvuur te knetteren. Vanuit het surroundsysteem klinkt romantische muziek. Een luxe lunch met zalm en champagne staat klaar, op het tafeltje Wedgewood-servies, kristallen glazen en damasten servetten, boeketjes verse bloemen versieren het zachtlederen interieur. De minibar is gevuld. In de achterbak ligt de rode loper die op verzoek kan worden uitgerold. Het feest kan beginnen.

Tegen betaling kun we het zo luxe krijgen als we maar willen. Arie is gepensioneerd defensiemedewerker en rijdt nu al 15 jaar voor autoverhuurbedrijf Silverline luxe oldtimers en limousines voor gala’s, concerten en huwelijken. Als vrijwilliger weliswaar, want hij krijgt alleen zijn onkosten vergoed. Maar hij geniet dagelijks van zijn uit de hand gelopen hobby. Als klein jongetje sliep hij met zijn autootjes en nu nog steeds is zijn huis een soort automuseum. Dus dat hij in die auto’s mag rijden en het zo de mensen naar de zin kan maken blijft leuk. Arie helpt je met de corsages, wie waar moet zitten en andere nuttige etiquettetips. Hij rijdt schokloos en kan met de langste limo achteruitrijden en draaien in de kleinste straatjes. Alle vier vrijwillige chauffeurs bij zijn bedrijf hebben een taxidiploma en beschikken over kennis van etiquette. Nieuwste trends bij dit soort verhuurbedrijven: de Hummer-limousine (www.crystallimo.nl ) en het kinderfeestje-arrangement (www.all-inclusive.nl). Soms vragen mensen of de chauffeur een pet en witte handschoenen wil dragen. Maar dat gaat Arie te ver: hij is geen aapje en alleen Sinterklaas draagt witte handschoenen. (NR)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden