Bob van Oosterhout: 'Nederlanders zijn slechtste congresgangers ter wereld'

Ted Cruz is de eerste die zich kandidaat stelt voor het Amerikaanse presidentschap. Verder stond het sportweekeinde bol van voetbaltoppers in binnen- en buitenland. Sportmarketeer Bob van Oosterhout over het nieuws van de dag in de Nieuwsbreak.

Bob van Oosterhout Beeld Triple Double Sportmarketing

U neemt op dit moment de telefoon op vanuit New York. Laten we daarom beginnen met nieuws vanaf uw kant van de oceaan. De eerste kandidaat voor de presidentsverkiezingen van 2016 is bekend: Ted Cruz, een Republikein uit Texas. Heeft u dat nog meegekregen?
'Nee, daar heb ik nog niets van gehoord. Alleen verbaast het me niet dat het een Republikein is die zich als eerste kandidaat stelt. Er gaat veel druk komen vanuit het Republikeinse kamp op Obama. Zij ruiken bloed. En dat de eerste dan een Republikein uit Texas is, verbaast mij al helemaal niet.'

U bent in de VS vanwege het grootste sportmarketingcongres ter wereld. Dat congres vond vorige week plaats in Chicago. Wat leert u op een dergelijk bijeenkomst over uw vak?
'Dit was de twaalfde keer dat ik het congres bezocht. Elke keer probeer ik er te zoeken naar de nieuwste ontwikkelingen en trends op sponsorgebied. Als je met zo'n instelling het congres bezoekt, is het altijd weer een unieke en leerzame ervaring.

'Tien jaar geleden was sportsponsoring bijvoorbeeld vooral kwantitatief. Het draaide om zichtbaarheid, je naam op dingen plakken. Nu staat de wereld op zijn kop vergeleken met die tijd. Kijk naar een merk als Red Bull. Is dat een energiedrankje, of is dat inmiddels een medium? Op hun media-afdeling werken duizend mensen. Merken zijn media geworden, net als de grote topsporters. Van dat soort processen kun je heel veel leren.

'Het nadeel is dat wij Nederlanders misschien wel de slechtste congresgangers van de wereld zijn. We hebben de neiging om met onze armen over elkaar te gaan zitten op een congres, met een houding van: wie gaat mij vandaag iets leren? En dan wachten we op een quote die ons bekend is, waarna we kunnen zeggen: 'Dat wist ik allang'. Daarna wordt de presentatie als zinloos bestempeld.

'Zo reis ik niet af naar een congres. Ik wil kennis opdoen. In Amerika is sport entertainment. Het is een mix van sport, muziek, eten, drinken en nog veel meer zaken. Ik zat vorige week bij een basketbalwedstrijd van de Chicago Bulls. Toen heb ik denk ik 60 procent van de tijd op een 3 miljoen dollar kostend scherm gekeken. Alles komt voorbij. Van het zoeken naar look-a-likes in het publiek en spelletjes tot de bekende kiss cam. Alles is bedoeld om de mensen te vermaken. Dat zit bij ze in het bloed. Bij ons gaat daar nog wel tien jaar overheen.'

Ted Cruz. Beeld epa

Kan 'onze' eredivsie veel dingen leren van die Amerikaanse manier van sportbeleving?
'Allereerst: het is wel een compleet andere sportcultuur, dus het is niet één op één te kopiëren. Maar er zijn zeker zaken die we kunnen benutten. Een paar weken geleden ging het over de Feyenoord-fans en de sfeer van agressie die de harde kern van de club meeneemt naar wedstrijden.

'Feyenoord heeft altijd geroepen: wij doen niets met licht, geluid of videoschermen, want dat past niet bij onze fans. Ik zeg: richt je niet alleen op de huidige generatie fans, maar zoek ook naar de nieuwe fans. Zoek naar meer manieren om het publiek te vermaken. Dat zou misschien jonge mensen kunnen aanspreken en zo een vernieuwing van de huidige fanschare kunnen versnellen, waarmee die sfeer van agressie ook eerder verdwijnt.

'Ik zal straks wel weer worden neergesabeld als de vreselijke marketeer die met zijn handen moet afblijven van het product-Feyenoord, maar ik denk ook aan de toekomst. De wensen van de gemiddelde vijftiger in De Kuip zijn niet representatief voor de voetbalbeleving. Ik ben 44, maar mijn kinderen kijken na een aantal minuten voetbal in het stadion al op hun smartphone. Zoek naar dingen die aansluiten bij de belevingswereld van jonge mensen.'

Gisteren was in de eredivisie de topper tussen Feyenoord en PSV. Hoe kijkt u dan naar zo'n duel?
'Ik moet bekennen dat ik elke wedstrijd toch wel kijk met het oog van een sportmarketeer. Ik kijk eerst tien minuten naar reclameborden, voordat ik de wedstrijd ga volgen. Aan de andere kant heb ik ook gewoon passie voor voetbal, dus ik heb het gisteren een beetje proberen te volgen via Twitter.

'Als ik het zo begreep was het geen hoogstaand duel. Dat PSV verliest, vind ik geen verrassing. PSV heeft het altijd lastig in De Kuip en Feyenoord krijgt er juist altijd iets extra's. Laten we hopen dat PSV de zaak nu niet onnodig onder druk zet. Die volgende wedstrijd tegen Twente is cruciaal. De andere wedstrijden, ik geloof tegen onder meer Excelsior en Heracles, moet je gewoon winnen.

'Maar eerlijk gezegd ben ik op dit moment meer bezig met March Madness, het jaarlijkse basketbaltoernooi hier in de VS tussen universiteitsteams. Hoe ze dat hier aanpakken, is de natte droom van iedere sportmarketeer. Je ziet de wedstrijden overal: in de lift, op straat, in de kroeg. En van alle tien reclames op ESPN spelen er in zeven bekende atleten de hoofdrol. Daar kunnen wij veel van leren. Hoe vaak zie je Arjen Robben of Robin van Persie in een reclame?'

Feyenoord-speler Anass Achahbar. Beeld anp

Maar zijn dergelijke zaken niet typisch Amerikaans en daarom juist niets voor Nederland?
'Nou, ik ben commissaris van de Jupiler League, en dan denk ik: wat zou het mooi zijn als ik een knop had om die competitie om te vormen naar een Amerikaans model. College-basketbal is in de VS net zo populair als de NBA, de competitie waarin de grote sterren spelen. Het is jongehondenbasketbal, lokaal opgezet en leeft enorm.

'Eigenlijk zou onze eerste divisie ook zo moeten zijn. Spelers van maximaal 22 jaar, dus jong en talentvol. Dan krijg je ongedwongen, fris en spectaculair voetbal. Het sluit aan bij onze focus op talenten in het voetbal en wordt aantrekkelijk als mensen weten dat de toekomst van de eredivisie in die competitie speelt.'

Ik schakel nu over naar een iets hoger niveau dan de eerste divisie, namelijk naar de Clásico tussen Real Madrid en Barcelona. Die wedstrijd werd gisteravond gespeeld. Was dat nog ergens te volgen in New York?
'Dat heb ik net als Feyenoord - PSV proberen te volgen via Twitter. De Clásico zie ik altijd als een wedstrijd binnen een wedstrijd. Het is namelijk ook Messi tegen Cristiano Ronaldo en gisteravond was weer een nieuwe aflevering in die strijd. Wij kunnen straks zeggen tegen onze kleinkinderen: we waren erbij in het decennium toen die twee verhitte wedstrijden met elkaar uitvochten.'

De Connecticut Huskies vieren het verslaan van de Kentucky Wildcats in de Final Four tijdens March Madness. Beeld afp

Hoe ziet uw agenda er verder nog uit in New York?
'Ik ben hier nog drie dagen. Vanavond ga ik naar een basketbalwedstrijd van de New York Knicks. Het is ook niks met die ploeg dit seizoen, dus ik denk dat ik daarom maar extra ga genieten van Madison Square Garden.

'Verder had ik nog kaartjes voor de New York Yankees gekocht, met in mijn achterhoofd dat het honkbalseizoen rond deze tijd begint. Het goede nieuws is dat ik die kaartjes binnen heb. Het slechte nieuws is dat de wedstrijd in Tampa wordt gespeeld. Ze bereiden zich namelijk nog voor op het nieuwe seizoen. Dat was niet duidelijk aangegeven op de website van de Yankees. Zo blijkt: zelfs in Amerika kunnen ze nog dingen leren.'

Tot slot: is er verder nog nieuws dat u is opgevallen?
'Ik las vanochtend over die mislukte aanslag op Klaas Otto, de president van motorclub No Surrender. Hij zei geen aangifte te doen, maar de zaak zelf wel te gaan oplossen. Dan denk ik bij mezelf: goh, wat is het hier dan heerlijk veilig in de Bronx.'

Dit is aflevering 481 van de dagelijkse 4 Uur Nieuwsbreak. In deze rubriek nemen we iedere dag met een interessant, bekend persoon het nieuws van de dag door.

New York Knicks-speler Galloway in actie tegen de Minnesota Timberwolves. Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.