BNR Nieuwsradio gooit het roer om

Het blijft frustrerend voor BNR Nieuwsradio, het veelgeprezen doch slecht beluisterde radiostation dat continu nieuws brengt. Nooit komen de resultaten uit boven een marktaandeel van 0,5 procent, hetgeen in de praktijk soms neerkomt op enkele tienduizenden luisteraars....

Het was ‘de nagel aan de doodskist’ van hoofdredacteur Michiel Bicker Caarten, zo zei hij bij zijn afscheid in december vorig jaar. De redactie kon daar niets aan doen, zei hij: ‘De afdeling marketing zou er flink wat geld tegenaan moeten gooien om de naamsbekendheid van BNR te vergroten’.

Bicker Caarten heeft inmiddels een opvolger in Paul van Gessel, en zie: alles wordt anders. In augustus gooit BNR Nieuwsradio het roer om, zo bevestigt hij, met louter redactionele wijzigingen.

Veel details kan of wil Van Gessel nog niet prijsgeven, omdat ze nog moeten worden ingevuld: ‘We hebben een geraamte gemaakt, nu moet het vlees op de botten’.

Duidelijk is al wel dat de radiozender afwil van het zogeheten rolling news-principe: de ultrakorte berichtgeving over het laatste nieuws. Van Gessel: ‘Dat heeft een veel te hoog ANP-gehalte, met zes telefonische interviewtjes op een rij over de jongste gebeurtenissen. In de Verenigde Staten zijn stations daarmee groot geworden, maar we moeten het maar eens inzien: Nederland is Amerika niet’.

In de spitsuren zal de luisteraar ook in de toekomst worden bijgepraat over het nieuws, maar volgens Van Gessel zal de luisteraar op tussenliggende uren anders worden aangesproken, met ‘meer diepgang en meer eigenwijsheid’.

Hoofdthema’s het nieuwe BNR worden mobiliteit, economie (‘Maar niet alleen de beursberichten, die veel potentiële luisteraars nu nog afschrikken.’), carrière, technologie en lifestyle. De reportages krijgen meer diepgang, maar BNR wordt volgens Van Gessel ‘zeker geen kopie van Radio 1 en al helemaal niet van het vroegere Radio 5.’

‘Dynamisch waren we al, nu worden we ook completer, en niet meer alleen voor luisteraars die 20 mille te beleggen hebben’.

De programma’s krijgen nieuwe jingles en tunes, en de presentatoren moeten bij BNR uitgroeien tot echte anchors, die liefst dagelijks horizontaal geprogrammeerd staan, dus op vaste tijdstippen te beluisteren zijn.

Van Gessel: ‘Iedere presentator moet een goede anchor zijn. Dus niet alleen nieuwsberichten oplezen, maar daaraan iets toevoegen met degelijkheid, souplesse en gedoseerde humor’.

De namen van de anchors, zegt Van Gessel nog niet te weten: ‘We hebben veel presentatoren, maar de anchors kunnen zowel van binnen als van buiten komen’.

De weekendprogrammering (op zaterdag, met herhalingen op zondag) zal ook grondig worden aangepakt, maar dat staat het laagst op Van Gessels prioriteitenlijst: ‘Die dagen hebben we de helft van de luisteraars van doordeweekse dagen. Logisch dus dat we eerst de werkweek aanpakken’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden