BN'ers: de nieuwe productontwerpers

Conceptmaker Scato van Opstall bespreekt om de week geslaagde en minder egslaagde communicatiepogingen van merken en instanties.

Beeld Rtl

Bekendheden een product laten bedenken, is dat slim of goedkoop?

Stel, je bent dekbeddenboer. Boven het maaiveld wuiven honderden Dutch Designers je toe: geniale grafici, modegoden en interieurtovenaars. Allemaal mensen die het dekbed van je dromen kunnen ontwerpen. Maar waar komt de marketingafdeling van Descanso mee? Ex-fotomodel Daphne Deckers. Ze ontwierp een serie tweepersoons lijkwades die in een palliatief centrum niet zouden misstaan.

Misschien toch handiger als de beoogde BN'er echt verstand heeft van je product of dienst. Dunlop had Daphnes man bijvoorbeeld kunnen vragen om een Krajicek Street Racket te ontwerpen, voor urban tennis op trapveldjes. Philips Streaming Audio had violiste Janine Jansen kunnen vragen de ideale luidsprekers samen te stellen, voor een nieuwe generatie klassieke-muziekliefhebbers. Opgediend met onlinefilmpjes van haar luistersessies in Philips' luisterlaboratorium. Pittige discussies met audiotechneuten, omdat oren en meetwaarden echt twee verschillende dingen zijn.

Ooit las ik: 'Nicolette van Dam ontwerpt fiets voor Batavus.' Zag het al helemaal voor me. Nicolette gehurkt in een overall, met een Gucci-laskap over haar blonde lokken. Ze schuift de buizen van haar gedroomde fietsframe in fraai vormgegeven lugs. Functioneel ook nog, de drager van de rieten bestelmand wordt aan de onderbuis bevestigd, veel stabieler. Dat weet elke slagersdochter.

Mijn hoop bleek ijdel. Haar design bleek gewoon een standaardmodel in gaapgroen, waarvan Nicolette één onderdeel roze had gemaakt: het stangetje waar het achterspatbord mee vastzit. That's all folks.

Soms klopt het wel helemaal.Zoals bij Euroma, handelaar in kruiden en specerijen. Die vroeg Jonnie Boer. U weet wel, die de sterren van de hemel kookt. Nog verstandiger: ze hebben Jonnie de vrije hand gegeven en geen enkele concessie aan kwaliteit gedaan. Vijftien smakelijke blikjes met mixen die net zo goed klinken als smaken. Ras El Hanout, Za'atar, Vadouvan, Shishimi Togarashi... Nul E-nummers en bijna allemaal zonder één korrel zout.

Tijdens een etentje thuis gingen die blikjes opeens rond - en ze bleven rondgaan. Groot en klein waren bezig met kijken, proeven, ruiken. Gouden zet van Euroma, want je moet wel smaakdoof zijn om hier niet verslaafd aan te raken. Jonnie en Euroma: a match made in heaven.

Helaas halen Marskramer en Intratuin voor de snelle winst toch liever designcoryfee Yvon Jaspers in huis. Truttige spullen van naamloze ontwerpers worden dubbel zoveel waard als theemuts Jaspers haar naam erop plakt. Tegen riante vergoeding, want arme Yvon zit bij de publieke omroep net onder de balkenendenorm.

Voor winkelketens is de gratis publiciteit goud waard. In het tv-programma De Wereld Draait Door maakte Yvon vrolijk ongeoorloofde reclame voor haar Kakelbontservies. Dat pr-grapje leverde de VARA een boete van 50 duizend euro op. Tien jaar lang verplicht haar servies op de redactie gebruiken, was een betere straf geweest.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden