BMW hoopt met Williams imago op te vijzelen

Na twaalf jaar afwezigheid maakte BMW vorig jaar een opmerkelijke comeback in de Formule 1. Als motorenleverancier van Williams werd de combinatie derde in de stand om het wereldkampioenschap voor constructeurs....

Zowel teameigenaar Frank Williams als de directeur motorsport van de Beierse autofabrikant, oud-Formule 1-coureur Gerhard Berger, was aangenaam verrast. Al moest Williams beschaamd toegeven dat het gat met Ferrari, 134 punten, wel erg groot was. Dit seizoen, dat zondag van start gaat met de Grote Prijs van Australië, hoopt hij de achterstand iets te kunnen inlopen.

Berger laat zich door het onverwachte succes niet van de wijs brengen. 'Onze doelstelling voor 2000 was in de subtop te eindigen. Dat wij het nog beter hebben gedaan, wil niet zeggen dat wij ons programma gaan aanpassen. Als we komend seizoen weer als derde eindigen, ben ik meer dan tevreden.'

Van de practical joker die hij als coureur was, is niet veel over. Hij neemt zijn taak serieus. 'Toen wij drie jaar geleden besloten terug te keren in de Formule 1, zijn wij niet zomaar in zee gegaan met het eerste het beste team. Wij zochten een auto die er op technisch vlak echt boven uitstak. Ons doel is via de Formule 1 het imago van BMW als beste motorenleverancier nieuw leven in te blazen. Dat de keuze daarbij op Williams is gevallen, is geen toeval.'

Zelf heeft Berger nooit voor zijn nieuwe partner Williams gereden. De Oostenrijker, die in 210 races tien overwinningen behaalde, begon zijn carrière in 1984 bij het bescheiden ATS. Zijn doorbraak kwam in 1986, toen hij in het kielzog van BMW bij Benetton belandde. Voor dat team haalde hij in Mexico de eerste zege binnen. Via Ferrari, McLaren en weer Ferrari sloot hij zijn carrière in 1997 op het oude nest bij Benetton af.

'Dat ik nooit voor Williams heb gereden, is eigenlijk toeval. Ik heb het altijd goed met hem kunnen vinden. We zijn in 1987 zelfs nog in gesprek geweest over een eventuele verbintenis. Toen heb ik echter bij Ferrari getekend. Ook geen slechte keus, nietwaar?'

Als directeur motorsport verkeert Berger in een heel andere positie. Hij is waakhond van de belangen van BMW, adviseur van het team en raadsman voor de coureurs tegelijk. 'Mijn rol is compleet anders. Als coureur ken je niet alle details, ben je niet op de hoogte van alle politieke spelletjes die worden gespeeld.'

Een mooi voorbeeld daarvan is de vervanging van Jenson Button door de Colombiaan Juan Pablo Montoya. Nog voordat duidelijk werd hoe snel het rijpingsproces van Button verliep, deed Frank Williams Montoya de toezegging dat hij dit seizoen voor Williams aan de start mocht verschijnen.

De voormalig testcoureur van het Britse team had in 1999 de Amerikaanse autosportwereld versteld doen staan door als jongste coureur ooit de CART-titel op zijn naam te schrijven. Het gevolg was dat Button werd uitgeleend aan Benetton, een beslissing waar de andere coureur van het team, Ralf Schumacher, niet echt gelukkig mee is. Schumacher was Button vorig jaar bijna het hele seizoen de baas, maar moet met Montoya als teamgenoot vrezen voor zijn status van onbetwiste nummer één bij Williams.

Het eerste rondje verbaal spierballenvertoon tussen de twee is inmiddels geluwd, maar dat zij voor frictie binnen het team gaan zorgen, lijkt onvermijdelijk. Het verschil met vorig jaar is groot. Toen kreeg Berger nog het verzoek om als mentor op te treden voor de ruwe diamant Button.

Dit jaar krijgt hij met twee volwassen coureurs te maken, die weten dat ze strijd zullen moeten leveren. Als iemand begrijpt hoe nauw dat luistert, is het Berger wel. Die ging in zijn eerste periode bij Ferrari ten onder aan de dadendrang van teamgenoot Nigel Mansell en heeft zich nadien nooit meer als onbetwiste kopman kunnen manifesteren.

Berger en Williams hebben het vizier net als vorig jaar op de derde plaats gericht. Ze zijn realistisch genoeg om te onderkennen dat het gat met de twee topteams vorig jaar wel erg groot was. Bovendien stapt Williams over op de banden van Michelin, dat vanaf dit jaar de competitie met Bridgestone aangaat en nog veel ervaring mist. 'We zullen er alles aan doen om toe te slaan zodra één van de vier toppers een probleem krijgt', stelt Berger diplomatiek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden