BMW en Daimler gaan investeren in Europese markt voor deelauto's

BMW en Daimler werken aan plannen voor een gezamenlijk Europees front tegen taxidiensten Uber en Lyft (nog niet in Europa). BMW kocht deze week voor 209 miljoen euro het resterende belang in deeldienst DriveNow van verhuurbedrijf Sixt.

Car2Go Beeld
Car2GoBeeld

De Duitse automaker wil bouwen aan een vloot van zelfstandig rijdende, elektrische en online-auto's, zegt Peter Schwarzenbauer, die bij BMW de leiding heeft over de divisie bedrijfsinnovatie. In 2025 wil het bedrijf honderd miljoen klanten bedienen voor zijn 'premium mobiliteitsdiensten'.

Met de overname lijkt BMW ook te gaan samenwerken met Car2Go, de autodeeldienst van Daimler, die onder meer in Amsterdam actief is, aldus een betrokkene bij de besprekingen. Beide concerns werken aan elektrische en zelfstandig rijdende auto's en hebben eigen parkeerdiensten. Ook de Frankfurter Allgemeine Zeitung maakt melding van de gesprekken. Volgens de krant zouden de bedrijven in februari de samenwerking aankondigen.

Struikelblok

BMW zou zijn parkeer- en laaddiensten bij de nieuwe onderneming onderbrengen. Het resterende struikelblok is de waarde die Car2Go zou vertegenwoordigen. DriveNow van BMW heeft een miljoen geregistreerde gebruikers en is in dertien Europese steden actief. Car2Go heeft 2,8 miljoen gebruikers en is actief in 26 steden in Europa, China en de Verenigde Staten. Daimler noch BMW willen de gesprekken bevestigen. 'We reageren niet op speculatie', aldus een woordvoerder van BMW.

Deeldiensten als Uber, Car2Go en DriveNow beslaan nu eenderde van de taximarkt en kunnen groeien tot een omzet van 230 miljard euro in 2030, als zelfstandig rijdende auto's gemeengoed zijn, aldus een recente studie van Goldman Sachs. Vorig jaar is onder meer Hyundai ook een vergelijkbare dienst begonnen in Amsterdam. De concurrentie blijkt echter fel: Citroën staakte vorig jaar zijn activiteiten.

BMW en Daimler werken daarnaast, net als veel andere grote autofabrikanten, aan zelfrijdende, autonoom opererende auto's. Google heeft inmiddels zulke auto's rondrijden door Amerikaanse steden zonder reservebestuurder. General Motors volgt binnenkort.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden