nieuwsSchiphol

Blunder verkeersleiding: zestien vliegtuigen landden op ‘gesloten’ baan Schiphol

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft vorige maand in 25 minuten tijd zestien vliegtuigen op de officieel gesloten Zwanenburglaan van Schiphol laten landen. Toen de fout eenmaal ontdekt was, liet de verkeersleiding een toestel van Ryanair, dat al aan de landingsprocedure was begonnen, alsnog een doorstart maken.

Vorige week meldde vakbond FNV dat grondpersoneel op de platforms incidenten verzwijgt omdat er een ‘angstcultuur’ heerst. Beeld ANP

Een woordvoerster van de LVNL bevestigde zondag een bericht van regionale omroep NH Nieuws dat er op zaterdag 18 januari ‘fouten’ zijn gemaakt bij het afhandelen van vliegverkeer. Van een gevaarlijke situatie is volgens haar nooit sprake geweest, wel is het incident conform de richtlijnen aan de Onderzoeksraad voor de Veiligheid gemeld.

Volgens de woordvoerster gaat LVNL ook zelf ‘lessen trekken’ uit de curieuze gang van zaken op 16 januari. Op die dag werd op enig moment de Buitenveldertbaan als landingsbaan uit het schema gehaald nadat daar een Transavia-vliegtuig met een ‘probleem’ was geland: in het landingsgestel van het toestel bleek nog een veiligheidspin te zitten die het grondpersoneel bij het vertrek uit het Finse Ivalo vergeten was te verwijderen.

Omdat technici de baan op moesten om die vergissing te corrigeren, moesten toestellen elders landen. Daartoe werd de Zwanenburgbaan in gereedheid gebracht. Vervolgens ging er in de procedures van alles mis. Voordat de baan echt officieel kon worden vrijgegeven had de LVNL al zestien keer toestemming verleend voor een landing.

Dat alles blijkt uit opnames uit de verkeerstoren en gegevens van Flightradar 24 die regionale omroep NH Nieuws heeft laten analyseren. Na een doorstart van een Ryanair-Boeing ging de Zwanenburgbaan alsnog volgens procedure open.

Het incident komt op een pikant moment naar buiten. Vorige week meldde vakbond FNV dat grondpersoneel op de platforms incidenten verzwijgt omdat er een ‘angstcultuur’ heerst. Ook werd bekend dat coalitiepartijen D66 en ChristenUnie erop aandringen dat de Onderzoeksraad voor de Veiligheid nog eens kritisch kijkt naar de veiligheid op en rondom Schiphol alvorens er tot groei van de luchtvaart kan worden besloten.

In een rapport van 2017 sprak de OVV al eens haar zorgen uit over het aantal ‘runaway incidents’ (vlieg- of voertuigen of personen die op een baan zijn terwijl die voor een landing wordt gebruikt) op Schiphol. In een onlangs gepubliceerd rapport van de Inspectie Leefbaarheid en Transport (ILT) staat dat dit type incidenten in 2019 juist flink is teruggelopen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden