Blunder: kist Mulisch prijkt plots op reclameposters

In Nederland zijn zo'n 1500 reclameposters verspreid waarop de begrafeniskist van Harry Mulisch blijkt te staan. De posters zijn voor een campagne van Nationale Notaris om aandacht te vragen voor het testament. Het bedrijf wist niet dat de uitvaart van de in 2010 overleden schrijver op de posters prijkte, zei directeur Albert van der Wijk vandaag naar aanleiding van een bericht in het NRC.

Nationale Notaris had voor de campagne een reclamebureau ingeschakeld, dat de foto van de begrafenis uitzocht Beeld anp

De familie van Mulisch nam contact op met het notarisbedrijf. Dat gaat de verspreiding van nog eens 3500 klaarliggende posters nu niet acuut stoppen. 'De familie heeft ons dat niet gevraagd', zegt Van der Wijk. 'Maar we zijn nog met ze in gesprek. Als het tot nare situaties leidt voor de familie, zullen we het stopzetten van de verspreiding serieus overwegen.' De in totaal 5000 posters zijn al gedrukt. 'Stoppen zou een forse financiële aderlating betekenen.'

Nationale Notaris had voor de campagne een reclamebureau ingeschakeld, dat de foto van de begrafenis uitzocht. 'Het was een aansprekende foto', verklaart Van der Wijk. 'Het is allemaal netjes gegaan. We hebben betaald voor de rechten van de foto.' Het was het reclamebureau later ter ore gekomen dat de dode in de kist de beroemde auteur betrof, maar dat bericht heeft het notarisbedrijf niet bereikt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.