Blühm mag miljoenenschuld saneren

Vanaf augustus gaat de Duitse Andreas Blühm (53) het Groninger Museum leiden. Zijn voorganger Kees van Twist vertrok in december. Hij liet een tekort van 4,3 miljoen euro achter.

EVA OUDE ELFERINK

Even leek het er op dat het museum haar deuren definitief moest sluiten. Maar met de aanstelling van een nieuwe directeur, afgelopen woensdag aangekondigd, lijkt het Groninger Museum een nieuwe weg in te slaan. Vanaf augustus wordt Kees van Twist opgevolgd door de Duitse Andreas Blühm (53). Van Twist vertrok in december, wegens financieel wanbeleid.

Blühm, nu nog directeur van het Wallraf-Richartz-Museum in Keulen, komt aan het hoofd te staan van een museum dat kampt met een miljoenenschuld. Onder leiding van Van Twist bouwde het Groninger Museum een tekort op van 4,3 miljoen euro. Een noodinjectie van 1,9 miljoen euro door de gemeente Groningen, afgelopen februari, behoedde het museum tijdelijk van een faillissement.

Maar de problemen zijn nog niet uit de weg geruimd. Er vindt een grootschalige reorganisatie plaats, waarbij vorige week de eerste zeven mensen zijn ontslagen.

Geen gemakkelijk begin voor een nieuwe directeur.

'Nee, dat is het zeker niet. Maar ik ben niet blind in dit avontuur gestapt, ik heb de rapporten gelezen. De problemen zijn enorm, dat ontken ik niet. Tegelijkertijd realiseer ik mij heel goed dat zowel de provincie als bedrijven belang hebben bij de bloei van het museum. Daar zal ik ook op blijven aansturen.'

U heeft zelf contact gezocht met de Raad van Toezicht om te laten weten dat u geïnteresseerd was in deze functie. Waarom Groningen boven Keulen verkiezen?

'Het Groninger Museum is een prachtig museum met een heel diverse collectie. Er is veel ruimte voor hedendaagse kunst. Dat miste ik in mijn vorige functies. In het Van Gogh Museum (waar Blühm van 1993 tot 2005 hoofd presentatie was, red.) eindigde de collectie bij Van Gogh, in het Wallraf eindigt de collectie bij Edvard Munch. Een museum dat zowel oud als nieuw werk wordt tentoonstelt, heeft mij altijd aangesproken. Dan is het een logische stap naar een museum met een nog bredere collectie.'

Wel een museum met een schuld van 4,3 miljoen.

'Natuurlijk is de crisis waar het Groninger Museum momenteel in verkeert dramatisch, maar dat was voor mij geen drempel om het niet te doen. Toen ik in Keulen aankwam, kampte het museum eveneens met geldproblemen. Ondanks een nieuw gebouw en een grootse opening, bleven de mensen weg. Door op creatieve wijze op zoek te gaan naar fondsen, zijn we er weer bovenop gekomen. Zo heeft een automerk een shuttleservice gesponsord die bejaarden naar het museum rijdt. Reclame voor hun, meer bezoekers voor ons. Alle beetjes helpen.'

Heeft u bij uw aanstelling financiële garanties gekregen van de gemeente?

'De reorganisatie en het herstel zijn al met de Raad van Toezicht geregeld, nog voordat een nieuwe museumdirecteur werd aangesteld. Helaas is daar een ontslagronde bij nodig geweest. Aan de ene kant ben ik blij dat ik dat niet heb hoeven doen, aan de andere kant wil ik graag betrokken blijven. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.'

In een advies dat begin februari naar het Groningse gemeente- en provinciebestuur is gestuurd, wordt gesproken over een verziekte werksfeer binnen het museum. Wat gaat u daar aan doen?

'Het is begrijpelijk dat deze financiële crisis en de gevolgen daarvan in verkeerde aarde zijn gevallen. Mensen voelen zich slachtoffer van de situatie. Mijn manier om daarmee om te gaan, is door zo transparant mogelijk te werken. Een open houding, duidelijk zeggen waar je voor staat.'

Dat klinkt nog wat vaag.

'Wat ik bedoel is dat je veel moet praten. Als er conflicten zijn, moeten die worden uitgesproken. Het gaat niet om wie er aan de beurt is om een tentoonstelling te organiseren, het gaat om het museum in z'n geheel. Het publiek. Zo'n sfeer wil ik creëren.'

Gaan er nog meer ontslagen vallen?

'Ik hoop het niet.'

Maar u sluit het niet uit?

'Over drie maanden, wanneer ik ga beginnen, hoop ik meer duidelijkheid te hebben.'

Uw voorganger Kees van Twist staat bekend om zijn artistieke mix van publiekslievelingen en eigentijdse kunst en design. Van Ai Wei Wei tot Chinees porselein. Wat vindt u van zijn beleid?

'De nadruk die door mijn voorganger is gelegd op richtingbepalende en spraakmakende tentoonstellingen is zeker goed. Moderne musea lijken zo op elkaar, in dat licht is het individuele karakter van het Groninger Museum heel bijzonder. Juist door die vermenging van regionale en internationale kunst. De sprankelende presentaties. Zoals het nu is, is het zeker niet slecht. Of het zo blijft, ga ik met het team bespreken. Daar kan ik nu nog niets over zeggen. Wat ik wel kan zeggen, is dat de kenmerkende diversiteit van het museum behouden blijft. En ik wil het merk 'Groninger Museum' nog sterker neerzetten.

Van Twist was eveneens een man van rumoer en spektakel, haalde beroemdheden als Bono en Joan Collins naar de openingen van tentoonstellingen. Is dat iets dat u gaat voortzetten?

'Laat ik het zo zeggen, openingen moeten leuk zijn. Spektakel. Er moet over geschreven worden. Dan is het slim op een bijzondere wijze aandacht te trekken. In Keulen heb ik iets soortgelijks gedaan door Christian Lacroix een tentoonstelling te laten inrichten van een 19de-eeuwse schilder. Ik sta in die zin dus wel achter het beleid van mijn voorganger. Groningen ligt niet in de Randstad, dan moet je af en toe wat harder schreeuwen.'

-----------------

'Groningen ligt niet in de Randstad, dan moet je af en toe wat harder schreeuwen.'

Andreas Blühm, de nieuwe directeur van het Groninger Museum

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden