Blues en flamenco kennen geen geheimen voor Adel Salameh

MUZIEK Onder de grootmeesters van de Arabische luit neemt de Palestijn Adel Salameh met zijn terloopse virtuositeit een middenpositie in tussen de flamboyante stijl van Rabih Abou-Khalil en de verstilling van Anouar Brahem....

Waar Brahem en Abou-Khalil zich omringen met musici uit andere culturen, zoekt Salameh vernieuwing en verbreding in zijn eigen instrument. Wie aandachtig luistert, herkent in zijn spel invloeden uit de Turkse en Indiase klassieke muziek, de flamenco en zelfs de blues. De bezetting van het trio waarmee hij donderdag optrad in het Amsterdamse Tropentheater, leek op het eerste gezicht weinig verrassend want typisch Arabisch, maar ook daar lag de schoonheid verborgen in de details.

De meestertrommelaar Adel Shams El Din uit Egypte – bekend vanwege zijn prominente rol in het Al Kindi Ensemble van Julien Weiss – haalde miniaturistische toverkunsten uit op zijn riqq, een kleine raamtrommel met schellen. Het vioolspel van Mohammed Zaftary uit Marokko was minder prominent, maar loepzuiver in al zijn microtonale versieringen. De synchroniteit waarmee de drie muzikanten de complexe ritmes uitvoerden, was bij vlagen adembenemend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden