Blow Out, The Piano, Barbara en Perfect Creature

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Nancy Allen en John Travolta in Blow Out. Beeld Filmways Pictures

Vergeet Grease, vergeet Saturday Night Fever: dit is een jonge maar ernstige John Travolta. In Brian de Palma's superieure samenzweringsthriller Blow Up speelt hij geluidstechnicus Jack, die obscure horrorfilms van enge klanken moet voorzien. Graag trekt hij eropuit om die geluiden te vinden en zo wordt hij op een nacht getuige van een vreselijk auto-ongeluk. Een van de inzittenden, callgirl Sally (Nancy Allen) weet hij te redden; de vooraanstaande politicus in wiens gezelschap ze verkeerde, overleeft de crash niet. Geen wonder. Als Jack de opnamen van het ongeluk terugluistert, meent hij vlak voor de klap een schot te horen. Elke keer dat hij terugluistert en met alle pogingen die hij onderneemt om achter de waarheid te komen, zakken hij en Sally verder weg in een drijfzand van politieke intriges en complotten. En als hij dan uiteindelijk de perfecte gil voor een moordscène vindt, heeft hij daar een verschrikkelijke prijs voor moeten betalen.

Een bloedserieuze, tragische Travolta dus, in een film die het net zoveel van zijn spanning als van zijn stijl moet hebben. Regisseur Brian De Palma speelde hier niet alleen leentjebuur bij zijn grote voorbeeld Hitchcock, maar snaaide ook flinke plotelementen van Michelangelo Antonioni (Blow-Up) en Francis Ford Coppola (The Conversation). Maar wat een zalige, zwierige camerabewegingen als Jack op onderzoek gaat en wat een geweldig gebruik van slow motion, licht en kleur. Liefst 70 procent van de film werd 's nachts opgenomen, wat de onheilspellende sfeer enorm versterkt. Het griezeligst is de vertolking van John Ligthgow, als de man die Jack en Sally als een ware maniak op de hielen zit. Zo groeide uit alle imitaties toch weer een nieuw meesterwerk.

Blow Out (Brian De Palma, 1981)
Eén, 23.15-01.00 uur.

Holly Hunter is de somber geklede en sinds haar 6de jaar niet meer sprekende Ada, die met haar dochter Flora (Anna Paquin) uit Schotland naar Nieuw-Zeeland is overgevaren. Per post is zij uitgehuwelijkt aan de Brit Stewart (Sam Neill), die niet weet wat seks is. Dan kan Ada het al snel veel beter vinden met de ruwe macho Baines (Harvey Keitel), een man die als halve Maori één is met de natuur. Baines verovert Ada's hart en lichaam en voelt perfect aan dat de piano, die met de vrouw is meegekomen, het instrument is waarmee zij spreekt. Misschien te symbolische, maar niettemin mooie kostuumfilm.

The Piano(Jane Campion, 1993)
Canvas, 20.40-22.35

Barbara, een dokter uit Berlijn, is in het Oost-Duitsland van 1980 overgeplaatst naar een klein ziekenhuis aan de Oostzee. Daar wordt ze opgewacht door de geneesheer-directeur van het ziekenhuis en de Stasi die haar in de gaten moet houden. Terloops wordt langzaam duidelijk waarom het zo stil is op straat, waarom Barbara (mooie rol van Nina Hoss) de angst niet uit haar ogen krijgt en waarom de toenadering tussen mensen altijd in een vroeg stadium stagneert. Dat de horror van het Oost-Duitse systeem in het alledaagse schuilt, toont regisseur Petzold in klein gehouden scènes en oogstrelende opnamen.

Barbara (Christian Petzold, 2012)
Arte, 00.10-01.55 uur.

Vampiers en gewone stervelingen leven gebroederlijk samen in deze niet onaardige vampierfilm - totdat een bloedzuiger het op zijn heupen krijgt en die vreedzame coëxistentie eigenlijk helemaal niet meer ziet zitten. Poppen aan het dansen natuurlijk, maar regisseur Standring brengt het allemaal stijlvol in beeld.

Perfect Creature (Glenn Standring, 2006)
BBC 2, 01.35-02.55 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden