Bloedrode lippenpen

Visagist Ellis Faas presenteert een eigen make-uplijn: lippenstift, oogschaduw, foundation – opvallend is de bloedrode lippenstift verpakt in een pen....

Tot diep in de nacht is ze met haar broer en met haar dochter bezig geweest om met injectienaalden vloeibare lippenstift in hulzen te doen. De folders kwamen een paar uur eerder binnen. ‘Is het wel leesbaar?’, vraagt Ellis Faas bezorgd. Ze zit aan tafel in de grote woonkamer van haar huis in de Amsterdamse Jordaan, waar ze die avond honderdvijftig man verwacht om met haar de presentatie van haar eigen make-uplijn te vieren.

Het is niet de eerste keer dat Faas, een van de beroemdste visagisten (of eigenlijk de beroemdste) van Nederland, haar naam aan make-up verbindt. In 2002 bracht Biotherm haar ‘Skin loving colors’ uit, maar die lijn werd na vijf jaar gestopt. ‘Biotherm heeft nogal een medisch imago. Ze huurden mij in om het merk leuk en hip te maken met make-up, maar dat is niet gelukt. De consument kon de verbinding met die kleurrijke spullen van mij niet leggen.’

En dus besloot Faas (46) haar droom te verwezenlijken: een eigen merk, naar haar zelf genoemd. De producten worden gemaakt in Italië, de verpakkingen zijn ontworpen door Arnout Visser, haar broer Thijs doet de pr en voor de verkoop heeft ze iemand in dienst genomen. Voor de financiële steun zorgt een buurman. ‘Die was zo lang aan het verbouwen, dat ik dacht: die moet geld hebben. Dus ik heb bij hem aangebeld en het plan voorgelegd.’

In mei was hadden ze het geld bij elkaar, deze week komen de eerste producten in de winkels: 27 lippenstiften in drie texturen. In mei volgt de oogschaduw, in september de foundation, eind van het jaar komt de rest, ‘zodat de lijn voor de feestdagen compleet is’. Opvallendste item van de eerste lichting: de letterlijk bloedrode lippenstift, de enige kleur die zowel als gloss, milky lippenstift en creamy lippenstift te koop is.

Als beginnend visagist deed Faas veel special effects: ze werkte voor de film en maakte wonden na voor medische folders. Toen ze later voor modebladen en de shows van de grote modemerken ging werken – Faas ontwierp bijvoorbeeld jarenlang de make-up voor de Chanelshows – gebruikte ze soms nepbloed. ‘Bloed heeft een prachtige kleur rood die iedereen staat, omdat iedereen dezelfde kleur bloed heeft.’ In haar Biothermcollectie had ze al bloedrode lippenstiften, en voor haar eigen merk dus weer. ‘De kleur van deze is beter’, zegt ze. ‘Ik heb het wel zes keer laten overdoen.’

Er is nog een verschil tussen haar eigen merk en haar Bi othermproducten: bij Ellis Faas is vrijwel alles vloeibaar. Vloeibare make-up blijft volgens haar goed zitten op de huid. Maar vooral: het past in de aluminium pennen waarin Faas haar producten verpakt.

‘Vrouwen zijn meer tijd kwijt met het zoeken naar hun make-upspullen dan het opmaken zelf’, zegt ze. ‘Ik heb zelf ook altijd zo’n rotzooitas.’ Haar pennen, groter en dikker dan een gewone pen, moeten daarin verandering brengen. Het is de bedoeling dat alle pennen samen in een koker gaan, waar ze als kogels in een magazijn inpassen. Die koker moet hét modieuze element worden van de collectie: ieder seizoen moet er een nieuwe komen, van een andere materiaal, wellicht ontworpen door bekende modenamen.

De kleuren van de make-up daarentegen blijven hetzelfde. ‘Ik heb ze op huid afgestemd, niet op de modekleuren van dit moment. Seizoenscollecties in make-up vind ik een inconsequent verhaal. Ik heb zo lang nagedacht over deze kleuren, zo lang zitten mengen tot ik tevreden was. Dan kun je niet na drie maanden roepen: nee, je moet toch een andere kleur blauw hebben. Wat vertel je dan eigenlijk? Ik wil een serieus merk zijn, niet gimmicky.’

Ellis Faas is, behalve in Nederland, ook te koop in Spanje, Duitsland, België en waarschijnlijk binnenkort ook in Frankrijk. Allemaal in kleine winkels. ‘Het is een merk dat grootgemaakt moet worden door trendsetters.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden