Amsterdam

Bloedbad Pakistan: Is school wel logisch doelwit terroristen?

De aanslag vandaag in Peshawar was niet de eerste keer dat terroristen schoolkinderen als doelwit namen. Sinds de Palestijnse aanslag op een Israëlische schoolbus in 1970 zijn kinderen geregeld doelwit geweest.

Pakistanen dragen de kist van een leraar die dinsdag overleed bij een aanval van Taliban op een school in PeshawarBeeld afp

Dieptepunt was de aanval van Tsjetsjeense terroristen op de lagere school in Beslan, Noord-Ossetië, in 2004. Bij die aanval vielen meer dan driehonderd doden, voor het merendeel kinderen. De Britse forensisch psychologen en terrorisme-experts Emma Bradford en Margaret Wilson publiceerden vorig jaar een studie over de logica achter terreuraanvallen op scholen, schoolbussen en leerlingen.

Ze noemen daarin drie redenen waarom terroristen scholen als doelwit uitkiezen. Scholen zijn om te beginnen een heel aantrekkelijk 'soft target' - makkelijke toegankelijke, vaak slecht bewaakte plekken waar veel mensen samenkomen en je dus vrij eenvoudig grote aantallen slachtoffers kunt maken.

Daarnaast zijn scholen een sterk symbolisch geladen doelwit, stellen Bradford en Wilson. Een aanval op kinderen roept heftige emotionele reacties op. Als je wilt aantonen dat een regering haar eigen burgers niet kan beschermen, is een aanslag op onschuldige kinderen het effectiefst.

Bekendste terreuracties scholen/schoolkinderen

1970 (8 mei) Aanslag Palestijnse strijders op Israëlische schoolbus; negen kinderen en drie volwassenen komen om
1977 (23 mei-11 juni) Gijzelingsactie door Molukkers op lagere school in Bovensmilde; geen slachtoffers, maar bij de gelijktijdige treinkaping bij De Punt komen twee passagiers en op twee na alle gijzelnemers om
1999 (28 jan) Gijzelingsactie door het islamitische Moro Nationaal Bevrijdingsfront op een school bij Cotabago, Filipijnen; 500 leerlingen en 70 leraren worden gegijzeld maar komen uiteindelijk allemaal vrij
2004 (1-3 sept) Aanval door Tsjetsjeense rebellen op lagere school in Beslan, Noord-Ossetië; meer dan 1200 mensen worden gegijzeld; bij bevrijdingsactie door Russische leger komen 331 mensen om, onder wie 186 kinderen
2012 (9 oktober) Aanslag Taliban op schoolbus in Pakistan; de 14-jarige Malala Yousafzai, strijdster voor onderwijs voor meisjes, wordt in het hoofd geschoten
2014 (14 april) Aanval Boko Haram op christelijke school in Chibok, Nigeria; 276 schoolmeisjes worden ontvoerd, 219 meisjes zijn nog altijd niet terecht

Veel media-aandacht

Een bijkomend voordeel van een aanslag op een school is dat die veel media-aandacht zal krijgen. En aandacht is voor terroristische groepen van levensbelang. Ze hebben de media nodig als platform om hun zaak te bepleiten en angst en respect op te roepen. Natuurlijk kan het attaqueren van scholen ook averechts uitpakken. Je kunt sympathisanten van je vervreemden en een keiharde reactie van de staat over je afroepen.

Juist vanwege die nadelen komt het vermoedelijk niet vaak voor, aldus Bradford en Wilson. De Pakistaanse Taliban (TTP) hebben tot nu toe zelden scholen aangevallen. Als zij aanslagen plegen op burgerdoelen gaat het meestal om moskeeën, kerken en sjiïtische feesten. Een uitzondering was de aanslag op de schoolbus in 2012 waarbij de toen 14-jarige Nobelprijswinnares Malala in het hoofd werd geschoten. Aanslagen op scholen en kinderen zullen volgens Bradford en Wilson wel vaker gaan voorkomen. Het tegenwoordige, vooral religieus geïnspireerde 'nieuwe terrorisme' trekt zich weinig aan van de negatieve gevolgen van het slachtofferen van kinderen.

Pakistaanse mannen dragen een gewonde student naar het ziekenhuis, nadat Talibaanse schutters een school aanvallen in Peshawar, 16 decemberBeeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden