Bloedbad in Kiev, op televisie vooral soaps

Terwijl in Kiev een bloedblad wordt aangericht, gaan op Inter, de populairste televisiezender van Oekraïne, de uitzendingen hun gewone gangetje. De soaps volgen elkaar op, alsof er geen vuiltje aan de lucht is. En wanneer er toch even tijd wordt gemaakt voor informatie, dan is het nieuws geruststellend. Beelden van oproerpolitie die met kalasjnikovs op anti-regeringsbetogers schiet, hoef je op Inter niet te verwachten.

Boven: een demonstrant vat vlam bij een van de barricades in Kiev, gisteren. Onder: Kiev, gisteren. Beeld afp

Het maakt allemaal deel uit van een oorlog in een oorlog; die van de propaganda. Voorlopig wordt die gewonnen door het regeringskamp en zijn aanhangers. Naast Inter staan er nog een tiental zenders aan de kant van Viktor Janoekovitsj. Ze zijn bijna allemaal in handen van oligarchen die hun lot hebben verbonden aan dat van de president. Uit noodzaak, soms. Toen de eigenaar van Inter enkele jaren geleden een onafhankelijk geluid wilde laten horen, werd hij aan de kant geschoven en vervangen door medestanders van Janoekovitsj.

En zo krijgen de meeste Oekraïners op televisie de indruk dat de toestand onder controle is, met uitzondering van de 'terroristen' en 'extremisten' op het Onafhankelijkheidsplein. De enige politici die ze op de buis te zien krijgen komen uit de Partij van de Regio's.

Beeld afp

Persvrijheid laat te wensen over
Hoewel volgens waarnemers de persvrijheid in Oekraïne ernstig te wensen over laat, zeker sinds Janoekovitsj president werd, is onafhankelijke informatie wel degelijk beschikbaar. Daarvoor zorgen populaire webzenders zoals espreso.tv of hromadske.tv, die in livestream informatie brengen over wat er op straat gebeurt.

Ook voor wie geen toegang tot internet heeft, vallen de gebeurtenissen in Kiev op de voet te volgen. Op 1+1, de op een na populairste zender van Oekraïne, wordt al weken geïnformeerd over de protesten. De eigenaar van de zender, de steenrijke zakenman Ihor Kolomojski, zou een ijzer in het vuur willen hebben, zo wordt gezegd, voor het geval de oppositie aan het langste eind trekt. De grootste steunpilaar van de opstandelingen is nieuwszender 5 kanal. Sinds de anti-regeringsprotesten uitbraken wordt er 24 uur per dag bericht over de gebeurtenissen in Kiev, en dat op een toon die diametraal staat tegenover wat er in de meeste media te horen valt. Dat is de verdienste van Petro Porosjenko, de enige Oekraïenstalige oligarch van Oekraïne. Sinds het begin van de protesten wordt hij beschouwd als de vierde leider van de opstand, na Vitali Klitsjko, Arseni Jatsjenjoek en Oleg Tiagnibok.

Het regeringskamp doet er alles aan om diens zender uit de lucht te halen. Sinds het uitbreken van de opstand wordt er geregeld geklaagd over de ontvangst, vooral in het oosten van het land, waar de aanhangers van Janoekovitsj de overhand hebben. Helemaal perfect verlopen die storingen niet. Gisteren kon in Donetsk, het Russischgezind bastion van de president, 5 kanal normaal worden ontvangen. Daardoor klonk het nieuws er heel anders dan ze daar gewend zijn.

Beeld afp
Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden