Blits blad werft meisjes voor techniek

Hoe kan het dat een beveiligingssysteem afgaat als je een winkel binnenloopt? En hoe maak je je eigen haargel? Het nieuwe tijdschrift Bits & Pieces probeert met zulke huiselijke voorbeelden meisjes te interesseren voor techniek, zodat ze misschien inzien dat het best een aardig vak kan zijn om te kiezen...

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

Wat niet lukte met de overheidscampagne Kies Exact, probeert Bits en Pieces nu wel te bereiken. Meer meisjes in de technische beroepen. Het tijdschrift verscheen al eerder als regionale uitgave in Friesland. Dit bleek zo'n succes dat zes andere regio's aanschoven en er een landelijk magazine ontstond. Het flitsend vormgegeven magazine bestaat nu uit een algemeen en een regiodeel.

Het zijn verhalen over het ontwerpen van de avondjurk voor Miss Nederland en over een 'smart house', een huis vol handige technische snufjes. Voor leerlingen die zich afvragen of ze geschikt zijn voor een baan in de informatica, is er de test Ben jij een I-girl? De technische informatie wordt afgewisseld met allerlei dingen die meisjes aanspreken, zoals een interview met schaatser Ids Postma, brieven, strips en een horoscoop.

De initiatiefnemers, waaronder veel vervolgopleidingen, hopen dat meisjes die voor de keuze van een vakkenpakket of opleiding staan, hierdoor worden gestimuleerd over techniek na te denken. Want tot nu toe wil het niet vlotten met de instroom van vrouwelijk talent.

Volgens recente cijfers van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) in Maastricht kiest slechts 6 procent van de meisjes in het voortgezet onderwijs voor techniek tegen 44 procent van de jongens. Het ministerie van Onderwijs heeft hieraan tot nu toe weinig kunnen veranderen.

'Leerlingen in het voortgezet onderwijs krijgen op dit moment bij de keuze van een vakkenpakket alleen maar voorlichting over beroepen waaraan ze zelf denken', vertelt B. Bijvoets van het Friesland College voor middelbaar beroepsonderwijs. 'Meisjes kiezen dan vaak voor geijkte beroepen als kapster, schoonheidspecialiste of verpleegster. Je moet ze echter laten zien dat techniek ook heel leuk kan zijn.'

'Het probleem met de overheidscampagne Kies Exact van jaren geleden was dat scholen daar niet op inspeelden', vindt Bijvoets. 'Dan kun je er wel miljoenen guldens tegenaan smijten, maar dat heeft weinig zin.'

Volgens het ROA hebben dure campagnes als Kies Exact, een oproep aan meisjes om ten minste één exact vak te kiezen, en Vrouwen gezocht voor mannenwerk, nauwelijks effect gehad. De campagnes komen op een moment waarop jongeren al lang een vervolgopleiding hebben gekozen, stelde het researchcentrum in 1994 vast in het rapport Jongeren en techniek. Interesse voor technische opleidingen moet daarom al op jeugdige leeftijd worden gewekt, willen leerlingen voor een beroep in die richting kiezen.

Scholen en universiteiten in Friesland kwamen daarom twee jaar geleden gezamenlijk met het idee een tijdschrift te maken voor meisjes in de laagste klassen van het voortgezet onderwijs. Bijvoets: 'Er moet iets veranderen in hun denkwijze. Techniek draagt nog steeds het beeld met zich mee dat het een zwaar beroep is en dat je er geen leidinggevende functies in kunt bekleden.'

De werkelijke effecten van de regionale Bits & Pieces zijn volgens Bijvoets misschien pas over tien jaar te meten. 'Het gaat er niet zozeer om dat meisjes ineens allemaal techniek gaan kiezen, maar dat ze er positiever naar gaan kijken.' Uit enquêtes onder leerlingen en decanen in het voortgezet beroepsonderwijs blijkt dat dat in ieder geval is gelukt. Ook vragen steeds meer meisjes voorlichting aan over technische opleidingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden