Blinde kan ook eens hard gaan

Vraag een blinde wat hij zou willen spelen op de computer, en hij roept: 'Schieten en racen.' En wat hadden spelletjesmakers tot nu toe bedacht?...

De onderwijs- en zorginstelling voor blinden Bartiméus vroeg studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht eens na te denken over wat opwindender materiaal. Drie studenten maakten er hun afstudeerproject van, en ze bedachten Sneller: keihard racen voor blinden over een digitale audiosnelweg.

'Een racespel voor blinden was al eens geprobeerd, maar mislukt', zegt Hugo Verweij, een van de bedenkers. 'Kinderen vonden er niets aan.' Richard van Tol: 'Een bocht werd aangegeven door een spreekchip met ''nu links'' of ''naar rechts''. Als je dan stuurde en crashte had je te vroeg gestuurd. Dat gaat vrij snel vervelen.' Volgens de studenten muziektechnologie hadden de makers een denkfout gemaakt. Van Tol: 'Ze hebben iets grafisch vertaald naar geluid, maar ze vergaten de essentie. Volgens ons is dat bij racen de ervaring van snelheid. Snelheid voel je, door een bruggetje dat op je afkomt, of een steegje. Dat kun je ook laten horen.'

Verweij start Sneller op, en draait het volume open. Een donkere vrouwenstem zegt op een hippe breakbeat: 'Ben jij weleens hard gegaan? Hoe hard wil jij gaan?' Op het beeldscherm gebeurt niets. Van Tol: 'We willen de speler met geluid het spel intrekken, zoals ook zienden een computerspel willen beleven.'

Bijrijder Bob schuift in de 'shuttle' en vertelt wat de chauffeur moet doen: gas geven met de richtingtoets vooruit, bliepende boosters oppikken met links, activeren met rechts. In Sneller wordt niet duf gestuurd. De motor brult, de breakbeat versnelt: 'Go!'

'Sommige blinden die het spel hebben getest gingen gelijk hard', zegt Verweij, 'anderen moesten even wennen.' Van Tol: 'Ze hebben het wel sneller door dan zienden. Blinden kunnen zich beter op geluid concentreren, ze horen wanneer er een booster op de baan komt, waarmee ze sneller kunnen.' Volgens de makers is dat misschien wel het belangrijkste van Sneller: de blinde kan het opnemen tegen de ziende. Van Tol: 'Dat kan bij een gewoon spel niet, blinden hebben dan een achterstand omdat ze niets zien.'

Als het aan de studenten ligt, gaat Sneller de wereld veroveren. Ze werken aan een Engelse versie. Sander Huiberts: 'En we zijn bezig met uitbreidingen. Meer levels, waarin je door een bos rijdt, met bosgeluiden, achtervolgd door de politie.' Verweij: 'Of waarin je binnen de tijd een pizza moet bezorgen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden