Blikvangers op PAN

ZWIERIGE VROUW

Wat: Elegante jonge vrouw (Hélene Maris-Garnier)


Wie: Willem Matthijs Maris


Wanneer: Laat 19de-/vroeg 20ste eeuw


Waar: Kunstgalerij Albricht bv.


Prijs: euro 95.000


Het kan verwarrend zijn: drie schilderende broers Maris, die schilderende kinderen hadden, die ze ook nog naar hun broers vernoemden. Eerst is er Willem, die schilderde graag koeien. Dan heb je Jacob, die deed in molens entuintjes. Voorts was er Matthijs, hij ging naar Londen en werd ietsje mal. Dan is er Simon Maris, fietsmaat van Mondriaan, en Willem Matthijs, portretschilder en zoon van Jacob. Willem Matthijs maakte dit prachtige doek. Alsof oom Matthijs het onderwerp koos (vrouw), maar oom Willem voor de uitvoering tekende (zwierig). Alsof het Willem Matthijs' eerbetoon was aan zijn naamgevers.


KAAL MINIMENS

Wat: The Baby


Wie: Virgilius Moldovan


Wanneer: Hedendaags


Waar: Zic Zerp Galerie


Prijs: euro 27.500


Ook op de PAN zijn ze alomtegenwoordig: de proppers, de strategisch geplaatste kunstwerken in de stand om bezoekers te verleiden. Studio Jobs hysterisch barokke Land Rover natuurlijk, een aapje in krijgerskostuum en, immer present, het opgezette Siamese tweelingdwerghert. Maar het werk dat je na een avond onbezoldigd pimpelen op de beurs de volgende ochtend het minst graag in je woonkamer treft, is toch wel deze baby. Siliconenhars. Meer dan 2,5 meter groot. Je kunt zeggen: de kwetsbaarheid van het leven, de primitieve mens, Lucian Freud. Je kunt ook zeggen: kale schreeuwende minimensen zijn niet per se fijn om naar te kijken.


HEILIGHEID

Wat: Grieks Paas Icoon


Wie: Anoniem


Wanneer: 17de eeuw


Waar: Kunsthandel H.C.W. Dullaert


Prijs: euro22.500


Over El Greco wordt altijd gevraagd waarom hij zulke lange lijven schilderde. Hierboven ziet u het antwoord: omdat heiligen op Griekse iconen een lang lichaam hadden. Logische vervolgvraag: waarom hadden die figuren op die iconen dan zulke lange lijven? Daar zijn veel redenen voor, maar de belangrijkste is dat iconenschilders kunstgrepen gebruikten om heiligheid te verbeelden. Zoals lengte, bijvoorbeeld: uitgerekte lavalamp-lijven wezen de kijker erop dat hij naar een bovenstoffelijke, onaardse wereld stond te kijken. Een heilige met een lichaam als dat van u en ik, dat was een heilige van niets.


KRACHTBEELD

Wat: Nkisi Songye krachtbeeld (Democratische Republiek Congo)


Wie: Anoniem


Wanneer: Vroeg 20ste eeuw


Waar: Jo de Buck - Tribal Arts


Prijs: euro45.000


Natuurlijk, Songyebeelden zijn geen sierstukken, ze hadden een bezwerende functie, helemaal waar, maar je mag zo'n beeld ook best waarderen om het uiterlijk. Om de hoorn van een antilope op z'n kop bijvoorbeeld (symbool voor mannelijke potentie), om de grappige oogjes gemaakt van schelpen of om het verhaal over de herkomst. Het beeld is afkomstig uit de collectie van sportcoach Joseph Christiaens, die het in de jaren zestig mocht kopen omdat hij het voetbalteam van Lubumbashi landskampioen wist te maken. Met behulp van miniatuurkrachtbeelden achter het doel. Dat wel.


PAN

PAN Amsterdam is een kunstbeurs die elk jaar in november plaatsvindt in de RAI. Zo'n 125 galeries nemen deel. Er is beeldende kunst, vormgeving, antiek, sieraden, etnografica, et cetera. Prijzen beginnen bij 500 euro en lopen op tot een miljoen. Topstukken dit jaar zijn Rietvelds Armstoel R54 (Rob Driessen), een houten sculptuur van de Chinese kunstenares Lu Luo (Leslie Smith Gallery) en Hiroshige's Veerboten naar Zenkoji tempel bij Kawaguchi.


PAN Amsterdam, RAI Parkhal (Hal 8) t/m 1/12


Dagelijks: 11.00 tot 19.00 uur; 28/11 en 1/12 tot 18.00 uur; pan.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.