Blijft Mr. Bean voorlopig een volbloed Europeaan?

Beeld de Volkskrant

Als er geen Brexit was, zou de rol van Rowan Atkinson als de Franse commissaris Maigret op de Nederlandse televisie een modelvoorbeeld kunnen zijn van Europese samenwerking. Maar met de Brexit moet het idee Mr. Bean alias Johnny English de moorden in Parijs te laten oplossen als Britse arrogantie worden gezien.

Volgende week zal premier May proberen om via Lagerhuisverkiezingen een beter mandaat te verwerven voor het voeren van de Brexit-onderhandelingen. Maar zelfs als ze 99 procent van de stemmen krijgt, zal ze in de tang zitten van Brussel die een rekening van 50 miljard (Centre of European Reform), 100 miljard (Financial Times) of zelfs 150 miljard (denktank Bruegel) op tafel wil leggen vanwege achterstallige betalingen.

Als de rekening niet wordt voldaan - en Britten als Boris Johnson vinden dat ze geld moeten terugkrijgen - zal het land over twee jaar de EU verlaten zonder enig recht op handelsprivileges. Groot-Brittannië wordt dan behandeld als ieder ander willekeurig land waarmee geen handelsakkoord bestaat. Hiervoor gelden de regels van de wereldhandelsorganisatie WTO.

Britse bedrijven die voedingswaren naar de EU exporteren, zullen 14 procent importheffing moeten betalen.Voor sommige producten als suikerbieten loopt dit op tot meer dan 100 procent. Op personenauto's en vrachtauto's die vanuit Groot-Brittannië de EU in komen, gelden meteen importheffingen van respectievelijk 10 en 16 procent. Dat kost Groot-Brittannië alleen al zes miljard euro per jaar.

Groot-Brittannië zal op zijn beurt importtarieven leggen op op producten uit de EU. Niet eens als vergelding. Maar de WTO-regels schrijven voor dat de Britten voor de EU hetzelfde regiem moet hanteren als voor andere handelsblokken waarmee geen afspraken zijn gemaakt. Dat houdt in dat veel Britse bedrijven, zoals de auto-industrie, veel meer kwijt zullen zijn aan op het continent gekochte onderdelen.

Natuurlijk worden ook bedrijven in de EU hierdoor getroffen, maar de Britse industrie - toch al niet de meest efficiënte binnen de EU - prijst zich verder uit de markt. En dan is er nog de bureaucratische rompslomp waarmee het Britse bedrijfsleven te maken krijgt. Voor het verkopen van medicijnen of chemicaliën zullen telkens vergunningen worden aangevraagd om te verzekeren dat ze aan de EU-standaard voldoen. Britse vliegmaatschappijen zoals Easyjet zullen toestemming moeten vragen om op het continent diensten te onderhouden, bijvoorbeeld die tussen Amsterdam en zonbestemmingen.

Afgelopen donderdag werd bekend dat de Britse economie het eerste kwartaal 0,2 procent is gegroeid, de helft van de groei in de EU.

Als May haar mandaat krijgt, zal ze mogelijk de Brexiteers trotseren en een pas op de plaats maken met als excuus de dreiging van een diepe recessie. Mr. Bean blijft nog wel even een volbloed Europeaan die zich kan beroepen op het vrije verkeer van personen.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden