Blessurevrij de lawine vermijden

De grote uittocht is begonnen, vele honderdduizenden Nederlanders, in 2001 waren het er volgens het CBS ruim een miljoen, trekken dezer dagen naar de sneeuw....

Bergop in de lift, stukje skiën met behulp van de zwaartekracht, drankje op dat zonovergoten terras, waarna de lift weer wordt opgezocht.

Het overgrote deel van de vaderlandse wintersporters vertrekt in een slechte conditie naar de sneeuw. Tel daar de stress van de vaak lange autoreis naar de Alpen bij op, en voilà, het verschijnsel gipsvlucht is ook meteen gedeeltelijk verklaard.

Skiën en snowboarden zijn sowieso blessuregevoelige sporten, maar een ongetraind lichaam loopt nog meer risico. Met de komst van het nieuwe skimateriaal en het hoge, stijve schoeisel zijn de breuklijnen van enkel naar knie verlegd. De gemiddelde wintersporter hoeft niet te gaan trainen als Hermann Maier - de Herminator zit dagelijks vele uren op de hometrainer, hij is een fervent gebruiker van het krachthonk. Maar een paar maanden voor de wintersportvakantie met een lichte training beginnen, kan geen kwaad.

De Nederlandse Ski Vereniging (NSV) propageert 'sneeuwfit', een eenvoudige cursus die bij tachtig Nederlandse skiverenigingen wordt gegeven. Tijdens deze oefeningen worden die spieren getraind die tijdens de wintersportvakantie het meest worden belast.

De oefeningen die de gediplomeerde skileraar voorschrijft (onder meer uitgebreid beschreven op www.ikski.nl) zijn ook makkelijk thuis of in de directe omgeving van het eigen huis te doen, en kosten hooguit een halfuurtje per dag.

- Eerst vijf tot tien minuten joggen of fietsen, daarna benen rekken.

- Met de hakken op een verhoging staan en door de knieën zakken, neem skihouding aan. Dit een halve minuut volhouden. Benen losgooien. Vijfmaal herhalen. Dit laatste afwisselend op alleen linker- en rechterbeen herhalen.

- Traplopen. Rechterbeen erop, linkerbeen erop, rechterbeen eraf, linkerbeen eraf. Ren hierbij op de tenen en zorg dat het bovenlichaam zich naar voren buigt. Vervolgens de benen rekken.

- Schaatshouding. Ga in de schaatshouding staan en stap van rechts naar links. Sta op linkerbeen met het rechterbeen opgetrokken achter. Vervolgens zijdelings stappen op rechterbeen.

- Ren een tweetal stappen zijdelings naar rechts en tik met de rechterhand de grond naast de rechtervoet aan. Ren vervolgens zijdelings naar links en tik met de linkerhand de vloer naast de linkervoet aan. Doe dit in hoog tempo.

- Kniebuigingen. Ga met de hakken op een verhoging staan en zak door de knieën totdat de bovenbenen horizontaal zijn. Let erop dat de rug recht blijft. Tienmaal. Rekken.

- Sluit af met opnieuw een stukje joggen of fietsen.

Begin hier acht weken voor de vakantie mee, doceert de skileraar, en de kans op blessures in de sneeuw wordt minder. Al valt een waterdichte garantie tegen ongelukken bij een extreme sport als skiën natuurlijk nooit te geven.

In dit verband moet ook nog worden gewezen op de tien pisteregels, `verkeersregels', zoals die opgesteld zijn door de internationale skibond FIS. Ze lijken simpel ('kies een veilig spoor', 'nooit zomaar oversteken', 'wandelen en klimmen langs de kant van de piste', 'hulp verlenen bij ongelukken'), lang niet iedereen houdt zich er aan. Vooral 's middags, na dat drankje op het terras, gaat het nogal eens fout.

Opletten blijft dus het motto, zeker in streken waar lawines voorkomen. Voor de fanatieke off-piste skiërs zijn er in de alpenlanden lawinecursussen, waar ze onder meer leren dat ze nooit zonder een lokale gids op pad moeten gaan. Ook dienen hellingen met 'nieuwe' sneeuw te worden vermeden en is het op oost-hellingen vaak niet pluis - de zon verwarmt die langdurig.

Mocht de skiër of bergwandelaar tóch onverhoopt in een lawine terechtkomen, dan kan een door iedereen in Nederland gevolgde training wellicht nog uitkomst bieden: 'Ga op de buik op de glijdende massa liggen, armen en benen gespreid en maak zwembewegingen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.