Blessuregevoelig theater

Eindelijk: de opvolgers van Waardenberg en De Jong zijn er. Oeloek maakt veel kabaal en laat prachtige vuurwerkzinnetjes ontploffen.

'Ik heb een man bij u besteld, maar hij doet het niet. Die vent is gewoon kapot.'


Telefonisch krijgt de vrouw instructies hoe ze de man op het podium, verpakt in luchtkussentjesplastic, weer aan de praat kan krijgen. Het energiek uitpakken van de aankoop gaat over in een Masaï-achtige springoefening en het verjagen van een kluns op krukken.


Het gaat er snel en heftig aan toe in de ijzersterke opening van Prille Roest, het tweede programma van theaterkwartet Oeloek. De drie mannen en een vrouw leerden elkaar tien jaar geleden kennen tijdens hun opleiding bij De Theaterkade in Amsterdam. Zij deelden hun voorkeur voor hardhandig fysiek slapsticktheater. Nadat ze door een theaterbureau waren ingelijfd en een regisseur moest worden aangetrokken, stond bij alle vier Martin van Waardenberg op nummer één van het verlanglijstje.


Die link is overduidelijk. Het gat dat Waardenberg en De Jong eind jaren negentig achterlieten, is tot aan het verschijnen van Oeloek eigenlijk nooit goed opgevuld, maar nu lijkt Martin van Waardenberg zijn leerlingen toch te hebben gevonden. Het mag soms nog best wat radicaler, nog wat meer van God los. Maar als een oude invalide man in zijn rolstoel naar een militaire parade wil kijken en zijn ijsje bijna lijkt te ontploffen, komen ze aardig in de buurt van W&DJ.


Net als hun voorbeelden maken ook deze podiumgekken blessuregevoelige capriolen. Vanwege een ongelukkige uitglijer van Kevin Jolly moest de première twee maanden worden uitgesteld. De krukken waar Jolly een tijdje op moest lopen, maken nu heel slim deel uit van de openingsact.


Naast het grove werk met veel kabaal zien we ook subtiele scènes op het strand en in de schoenenwinkel, waarin mensen zich sociaal onwenselijk gedragen. Dan schuurt het fijn en horen we kleine tussenzinnetjes die als prachtige vuurpijltjes uiteenspatten.


Het decor, dat onder meer dienst doet als pashokje en radiostudio (waarin een bleue politicus helemaal wordt afgemaakt), ziet er wat klungelig uit en een aantal scènes mag nog wel wat abrupter worden afgebroken. Maar deze viermansfragmentatiebom wint (en verbrijzelt) harten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden