Blanke spoken uit het verleden

In The Haunted Mansion, een Disneykomedie waarin een familie komt vast te zitten in een monumentaal spookhuis, verschillen mensen en geesten van elkaar door hun kleur....

David Sneek

Dat zou op zichzelf niet meer dan een triviaal detail kunnen zijn. The Haunted Mansion is gebaseerd op een pretparkattractie uit Disneyworld, en dus geen film om serieuze bespiegelingen van te verwachten. Rondvliegende verschijningen, geheime doorgangen en andere effecten bepalen het uiterlijk. Maar het uitgangspunt van het verhaal is, opvallend genoeg, toch in de huidskleur te vinden.

Het gezin van Eddie Murphy en Marsha Thomason, makelaars in Florida, wordt uitgenodigd voor een bezoek aan een enorm, ouderwets pand. Een kort gesprek over een mogelijke verkoop is het doel, maar al snel ontdekken ze dat de eigenaar andere intenties heeft. Hij blijkt de geest te zijn van een man die zelfmoord pleegde omdat hij niet met zijn geliefde kon trouwen. Na een eeuw te hebben rondgespookt denkt hij haar te hebben teruggevonden in de persoon van Marsha Thomason.

Zijn tragische einde is de kern van The Haunted Mansion, maar het is ook een onderwerp waarmee de film niet goed overweg kan. Want waarom konden een blanke man en een zwarte vrouw honderd jaar geleden in het zuiden van de Verenigde Staten niet met elkaar trouwen? Klasseverschil en andere eufemistische bewoordingen moeten in The Haunted Mansion de verklaring geven; het echte antwoord racisme mag blijkbaar niet hardop worden gezegd.

Dat Disney elke verwijzing naar huidskleur liever weglaat uit de tegenwoordige tijd van de film is begrijpelijk familiefilms spelen nu eenmaal bij voorkeur in een wereld waar zulke zaken van geen belang zijn. Maar het levert een vervelende bijsmaak op dat de studio de suggestie wekt dat er ook aan het begin van de vorige eeuw niets aan de hand was. De vloek die over het oude huis hangt, is die van het traditionele racisme; het is alsof de filmmakers dat onderwerp wilden aansnijden, om op het laatste moment toch maar terug te deinzen.

Die schroom is ook in andere opzichten het probleem van The Haunted Mansion. Om Thomason te redden, krijgen Murphy en de kinderen bijvoorbeeld te maken met voor Disney ongebruikelijke zombies, die alleen wel heel snel weer weg zijn. Terence Stamp begint zijn rol van de gemene butler met mooie kilheid, maar krijgt niet de kans tot een echte schurk uit te groeien. Het moest natuurlijk wel gezellig blijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden