Bladspiegel: stripboeken

De Franse striptekenaar Moebius bleef speels tot zijn laatste snik, zo blijkt uit het postuum uitgegeven fantasy-album. Van zijn collega Andreas is de Rork-cyclus, met geheimzinnige verhalen, opnieuw uitgebracht.

Moebius: Arzak - landmeter Stripboeken

Uit het Frans vertaald door Pieter van Oudheusden.

Oog & Blik; 80 pagina's; € 19,90.

In maart van dit jaar overleed de Fransman Jean Giraud alias Moebius (1938-2012), de bedenker van de fameuze serie Blueberry en een van de sterren van het internationale stripdom. Postuum laat hij zijn fans nog één boek na, getiteld Arzak - Landmeter, waarin hij de belangrijkste decors uit zijn oeuvre - dat van de sciencefiction en dat van de western - met elkaar laat schuren.

De figuur Arzach (zijn naam wordt telkens anders gespeld) werd al in de jaren zeventig door Moebius gecreeërd voor de bladen Metal Hurlant en Heavy Metal Magazine. Hij is een eenzame opzichter met een cape en hoge muts die per pterodactylus over steppen vol giftig gras vliegt. Zijn avonturen behoren kortom tot de fantasy, maar dan van de lsd-achtige soort, met hallucinante kleuren en te bizarre belevenissen.

Als Arzak reist hij naar de toren van Redmond op de planeet Tassili om in contact te komen met de 'centralisator', een nuffige prinses die hem zo bestraalt dat hij als een duifje rondom de toren komt te zweven. Enzovoort enzovoort, in fantasy gebeuren nu eenmaal onbeschrijfelijke dingen.

Interessanter is dat Moebius ook de draak steekt met het genre en tussen neus en lippen door eer betoont aan illustere collega's in het stripvak. Zo is er een opgewonden ruimtecommandant die sterk doet denken aan boosdoener Olrik uit de Blake & Mortimer-verhalen van de Belgische striptekenaar Edgar P. Jacobs, en er is een dieprood gekleurde sequentie die Pravda van Guy Peellaert in herinnering brengt, de experimentele beeldroman uit de jaren zestig. Giraud/ Moebius bleef speels tot zijn laatste snik.

Ook Rork is een fantasy-figuur, met een lange zwarte cape, wuivend wit haar en broeierige blikken. Hij werd eind jaren zeventig tot leven gewekt in het tijdschrift Tintin door de van oorsprong Oost-Duitse tekenaar Andreas (Martens), die verder naam zou maken met reeksen als Capricornus, Arq en Cromwell Stone. In Nederland wordt hij vertegenwoordigd door uitgeverij Sherpa, die zeer loyaal is aan zijn tekenaars en de complete Rork-cyclus nu opnieuw uitbrengt in twee dikke bundels: eerst het onlangs verschenen Doorgangen, straks gevolgd door Terugkeer. Als toegift is het album Rork - De Geesten uitgebracht, met de zwart-witversie van een verhaal dat ook al in de integrale bundeling is opgenomen.

Uitmelken? Beslist, al zullen de fans er niet rouwig om zijn. Andreas' verhalen hebben een cultstatus, al zijn ze door de talloze geheimzinnigheden niet makkelijk te volgen. Behalve vreemde namen (Deliah Darkthorn) hebben de personages ook vreemde krachten (telekinetisch gebouwen optillen) en in de wouden waar de helden doorheen trekken wemelt het ook nog eens van de Dwaalspoorders.

Houvast krijgt de lezer bij Andreas' superstrakke tekenstijl, met rigide arceringen, puntige kapsels en lange, smalle kaders: zijn wereld is een kille en ernstige, waar geen plek is voor malligheden à la Moebius. Ordnung muß sein.

Andreas: Rork - Doorgangen

Uit het Frans vertaald door Arend Jan van Oudheusden, Arjaan van Nimwegen en Mat Schifferstein.

Uitgeverij Sherpa; 256 pagina's; € 49,95.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden