Blad met liefde voor het verhaal

PARK Magazine moest een blad worden dat hier nog niet bestaat; een 'journalistieke glossy'. Marie Nanette Schaepman en Leon Verdonschot over de geboorte van de Nederlandse Vanity Fair.

Een tijdschrift voor mannen en vrouwen waarin journalistiek en entertainment worden gemengd en dat is geïnspireerd op het legendarische Amerikaanse tijdschrift Vanity Fair, nee, makkelijk maken Marie Nanette Schaepman en Leon Verdonschot het zichzelf niet.


Morgen wordt in het Amsterdamse Paradiso PARK Magazine gepresenteerd, een 'journalistieke glossy'. Bladenmaakster Schaepman (44) stapte eerder dit jaar op bij JAN, het blad dat ze zes jaar geleden bedacht, Verdonschot (38) was redacteur bij Nieuwe Revu en is schrijver en presentator.


Ze vormen de hoofdredactie van een blad dat zich met een eerste oplage van 95 duizend even optimistisch als brutaal presenteert, in een onrustige markt met zware concurrentie.


Het begin

Marie Nanette Schaepman: 'Ik wilde het blad graag samen maken met een journalist, iemand die op dezelfde manier verhalen wil vertellen als ik. Leon sprak ik twee jaar geleden voor het eerst. Ik had al een dummy gemaakt. Hij was de eerste die meteen de juiste dingen zei.


'Hij zei dat hij alleen wilde meedenken, dat hij er niet genoeg tijd voor had. Toen ben ik weer met andere mensen gaan praten. Maar het was heel moeilijk iemand te vinden met wie ik het wilde doen. Ik heb nog twee keer met hem gesproken. Jij bent degene met wie ik dit wil en kan maken, zei ik. En hij was intussen heel erg betrokken geraakt bij het project. We deden het eigenlijk al samen.'


Verdonschot: 'Ja, dat heeft ze vrij listig gedaan. Ik kende haar alleen van naam en reputatie. Ik was meteen enthousiast. Als het iemand gaat lukken is zij het, dacht ik. Alleen had ik geen zin om zoiets te doen. Ik heb tien jaar bij Nieuwe Revu gezeten. Toen ik ontslag nam heb ik met mezelf afgesproken dat ik nooit meer een vaste baan zou nemen. Ik vind het prettig verschillende dingen te doen.


'De dummy was echt een dummy, maar de toon was goed; het was de toon van een blad dat ik zelf graag lees en dat ik in Nederland niet eerder heb gezien.'


Vanity Fair

Schaepman: 'Dat is het niet. Het is een tailor made concept voor de Nederlands markt. Daar hou ik van, tijdschriften maken voor de Nederlandse markt. Ik zit al een tijd in het vak en kreeg een idee voor een tijdschrift dat nog niet bestaat, maar waar wel behoefte aan is.


'De zapcultuur rukt op, niet alleen op televisie, maar overal in de media. Tegelijkertijd is er juist grote behoefte aan rust en onthaasting. In nrc.next las ik een artikel van Rob Wijnberg over infotainment-journalistiek. Dat raakte een snaar. Op tv zie je dat al veel, in programma's als De Wereld Draait Door en Pauw & Witteman bijvoorbeeld. Entertainment, fotografie en film worden gemengd met serieuze journalistiek, politiek bijvoorbeeld. Dat zag je nog niet in print. Daar ben ik naar op zoek gegaan.


'Ja, Vanity Fair doet dat al jaren. Maar PARK is heel erg Nederlands. Wij hebben gekeken hoe een infotainment-journalistieke glossy er in Nederland uit zou moeten zien.'


Verdonschot: 'We hoeven er niet geheimzinnig over te doen. Zoals iedere maker van een autoprogramma wordt beïnvloed door Top Gear en je geen satirisch nieuwsprogramma kunt maken zonder naar The Daily Show te kijken, kun je geen blad maken met mooie verhalen zonder dat je naar Vanity Fair kijkt.'


Schaepman: 'Maar ook naar Rolling Stone bijvoorbeeld.'


Verdonschot: 'En de Amerikaanse Esquire. We hebben liefde voor dezelfde bladen.'


Schaepman: 'Bladen met een voorliefde voor het verhaal. De lezer moet in een verhaal gezogen worden. Het gaat niet om de literaire kwaliteit. Verhalen moeten zijn zoals een jongensboek. Je moet het verhaal willen uitlezen.'


De organisatie

Schaepman: 'Ik heb niet heel erg hoeven leuren om een uitgever te vinden. Wel merkte ik dat uitgevers voorzichtig zijn geworden na 2009. Ik heb eerst met G+J Uitgevers gesproken, de uitgevers van JAN. Dat ging niet door. Uiteindelijk hebben we een goeie partner gevonden, WPG. Ik had een enorme klik met Karin van Gilst van Weekbladpers Tijdschriften en met Koen Clement van WPG. Het klopte. WPG is een journalistieke uitgever met veel kwaliteit. Net zoals bij JAN ben ik mede-eigenaar. Dat vind ik heel prettig. Ik heb een eigen onderneming.'


Verdonschot: 'We hebben gewoon een eigen redactie. Marketing en sales zijn ook van ons.'


Schaepman: 'Ik geloof in die manier van uitgeven, vanuit een stand alone-positie. Heel erg gefocust, met een bevlogen en getalenteerd team dat liefde voor de zaak heeft. En met een sterke partner.'


Verdonschot: 'De eindredacteur is Jasper Henderson, die ken ik van De Bezige Bij. Marie Nanette en ik hebben verhalen bedacht, maar ik heb ook samen met Jasper gesproken met mensen die een verhaal dat al jaren in hun hoofd zat, nog niet hadden opgeschreven.


'Peter Buwalda staat in het eerste nummer, met een verhaal over zijn oude judoheld Wim Ruska, inmiddels een gebroken man in een rolstoel. Ik ben blij dat het verhaal in het eerste nummer staat, want het zegt veel over het blad. Het gaat over bewondering, dat je iemand mag bewonderen.'


'Ik geloof heel erg in zzp'ers. We hebben geen journalisten in vaste dienst. Dan krijg je die mensen die willen staken als ze geen 2 procent loonsverhoging krijgen. Ja, bij Nieuwe Revu was ik in vaste dienst, tien jaar lang zelfs. Ik vond het geweldig. Ik heb alles in mijn leven aan Nieuwe Revu te danken en ik heb alles daar geleerd. Maar er was een tijd om te komen, een tijd om te leren en een tijd om te gaan.'


De naam

Schaepman: 'Het concept was er eerder dan de naam. De naam is uiteindelijk verzonnen door Jasper Henderson.'


Verdonschot: 'Het was zo'n cliché-brainstorm. Zoals brainstorms er uit zien in een parodie, inclusief zo'n wit vel en iemand met een stift. Op het terras, dat wel, want het was mooi weer. We waren met z'n zessen. Mij werkt zoiets nogal op mijn lachspieren, dat associëren. Maar het werkt wel.'


Schaepman: 'De rust en het onthaasten moest in de titel zitten, maar ook entertainment en cultuur. We zaten al anderhalf uur te brainstormen. Jasper zei niet zoveel. Ik fietste hier dus naartoe, zei hij opeens, en toen had ik eigenlijk maar één woord in mijn hoofd. Kom maar op, zeiden we. Park, zei hij. Alles wat we gezegd hadden viel in dat ene woord. Dus toen konden we lekker uit eten gaan. Heerlijk, zei de artdirector later, die k op het eind, met die lange stokken, daar kan ik wat mee.'


Vechtmarkt

Schaepman: 'Het is een dynamische markt, een markt in beweging. Er verdwijnen titels. (Deze maand Hollands Diep en Avantgarde, red.) Maar er zijn de afgelopen acht jaar ook succesvolle titels bij gekomen. Wij richten ons op adverteerders voor het hogere segment. Ik geloof in de toekomst van print voor juist die groep. Die adverteerders zijn gebaat bij een mooie omgeving. De grote mode- en beautymerken zullen eerder kiezen voor print dan voor televisie. En juist in dat hogere segment trekt de markt weer aan. De komst van een Nederlandse Vogue wijst daar ook op. Daarnaast wordt Nederland steeds meer als een modeland gezien, dat merkte ik al bij JAN. Daardoor is er internationale interesse voor Nederlandse tijdschriften.'


De presentatie

Schaepman: 'Met livemuziek en columnisten. We willen er echt een evenement van maken en zochten naar een locatie die dat allemaal kan hebben.'


Verdonschot: 'Paradiso past heel erg bij het blad. Het is een plek met een lange geschiedenis waar het allemaal gebeurt. Een coole plek voor een cool blad.'


De bazen

Verdonschot: 'Het hoofdredacteurschap associeer ik met Hoofddorp, waar Sanoma is gevestigd, en met heel veel dingen die ik niet leuk vind om te doen. Declaraties nakijken en zo. In het begin was ik bang dat ik steeds zou denken: ja, maar dat verhaal wil ik zelf maken. Ik bleek het uiteindelijk heel leuk te vinden om met Peter Buwalda anderhalf uur over Wim Ruska te praten en te merken dat hij het liefst tijdens het gesprek al wilde beginnen met schrijven.'


Schaepman: 'Nee, we hebben nog geen ruzie gehad. Dat doe ik niet zo gauw. Wat heel fijn is, is dat we allebei heel goed weten wat we met deze titel willen. En allebei hebben we een stevige mening. Hij is een doorgewinterde journalist, ik een bladenmaker. We kunnen daardoor heel veilig met elkaar praten. We lopen niet op eieren.'


Marie Nanette Schaepman (44) is de bedenker van het tijdschrift JAN, waar ze eerder dit jaar vertrok. Leon Verdonschot (38) was redacteur bij Nieuwe Revu en is schrijver en presentator. Het tweetal vormt de hoofdredactie van het blad dat morgen wordt gepresenteerd. De eerste oplage van PARK Magazine telt 95 duizend exemplaren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden