Blaasaandeel van thee stijgt door poor man's Viagra

Ooit, heel lang geleden, was thee nog gewoon thee. Maar in de jaren zeventig kwamen de op marktaandeel jagende fabrikanten met smaakjes....

De theeliefhebbers hadden eind jaren negentig hun buik een beetje vol van al die smaakjes. De theefabrikanten hebben hun hoop nu gevestigd op een nieuw vliegwiel van groei, constateert het reclamevakblad Adformatie: de kruidentheeën. Vorig jaar kwam Pickwick van Douwe Egberts op de markt met exoten als Groene Thee, Maté en Rooibos, deze zomer aangevuld met de smaken Sterrenmunt en Zoethout.

Deze Pickwick Originals uit verre oorden in Azië, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika moeten volgens Adformatie het blaasaandeel van Pickwick opstuwen. En het lukt nog ook: het volume van de Hollandse theemarkt staat onder druk, maar de totale waarde stijgt dit jaar tot 200 miljoen gulden. Dat komt grotendeels door de hogere prijzen in de kruidentheemarkt, die naar verwachting 20 procent verder groeit naar 33 miljoen gulden.

Meer dan wat dan ook lift exotische 'thee' - vaak zit er helemaal geen thee in - vrolijk mee op de populariteit van gezonde en bewuste voeding. Trendwatchers verwachten dat binnenkort 30 procent van de alledaagse levensmiddelen bestaat uit zogeheten functional foods. De Originals leunen daar dicht tegenaan, al zal niemand dat Pickwick ooit hardop horen zeggen. Zo'n gezondheidsclaim valt wetenschappelijk namelijk lastig te bewijzen.

Maar voor wat het waard is: Groene Thee staat in China en Japan voor betere gezondheid, Rooibos uit het Zuid-Afrikaanse Cedergebergte zou rust geven en Maté zou volgens de eeuwenoude traditie van de Guarani-indianen juist een opwekkende werking hebben. Daarom heet Maté opeens het 'groene goud' of zelfs the poor man's Viagra.

De échte kruidenthee drink je als ziek bent, maar wordt door de massa niet echt lekker gevonden, weten ze bij Pickwick. Daarom voegen ze stukjes banaan of citroenschil toe 'om de harde kantjes eraf te halen'. En dat moet weer het aantal theemomenten per dag vergroten. Naast het ontbijt en het vieruurtje is de avond volgens Pickwick 'absoluut in opkomst'. De grote concurrent? Niet koffie, maar water en vruchtensappen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden