Björn Borg sluit meeste winkels in Nederland

Björn Borg sluit de overgrote meerderheid van zijn winkels in Nederland. Dat heeft de distributeur van het Zweedse ondergoedmerk Dutch Brand Management (DBM) donderdag laten weten. Tussen de 50 en 75 medewerkers, voornamelijk oproepkrachten, verliezen hun baan.

AMSTERDAM - Webwinkels en de crisis doen de stenen vestigingen de das om, zegt directeur René de Bruin van DBM. 'Nederland gaat steeds goedkoper ondergoed kopen en dan met name via het internet. De laatste drie jaar liep het aantal bezoekers in onze winkels met zo'n 25 procent terug. Op een gegeven moment houd je dat gewoon niet meer vol.' Naar verwachting blijft slechts een kwart van de 28 vestigingen open. Het zou gaan om de winkels in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven en drie outlet-zaken.


Een rapport van ABN Amro liet eerder dit jaar al zien dat tussen 2007 en eind 2012 de omzet van de lingeriesector met bijna een kwart is gekrompen. Dat komt mede door de opkomst van goedkope modewarenhuizen, zegt Gertjan Slob van marktonderzoeker Locatus. 'Bij Primark kun je ook ondergoed kopen. De prijzen zijn laag en de collectie verandert voortdurend. Bovendien kun je er de kleding anders dan bij HEMA en Zeeman ook passen.'


In tijden van crisis zijn service en beleving de toverwoorden voor de geplaagde branche. 'Alleen daarmee kun je het winnen van het internet', zegt Slob. 'Bovendien blijven toplocaties het goed doen. Het is goed om op plekken waar veel mensen lopen zichtbaar te blijven.' Dat denkt ook Karin Wessels van lingerieketen Livera. 'We zien dat de kleinhandel het zwaar heeft. De omloop in winkelgebieden wordt steeds geringer. De vraag is: hoe trek je de consument jouw winkel binnen? Wij proberen dat met een catwalk, advies, deskundigheid en service.'


De sluiting van ruim twintig Björn Borg-winkels betekent ook voor de Nederlandse groothandelspoot een flinke tik. Directeur De Bruin rekent op een extra omzetdaling van zo'n 15 procent. Hij verwacht dat de winkels die overblijven meer klanten trekken, net als de webshop en de vierhonderd andere verkooppunten. Het Zweedse hoofdkantoor van Björn Borg schat dat de wereldwijde jaaromzet 3 tot 4 procent zal dalen. Toch blijft Nederland belangrijk voor het bedrijf. 'We behouden hier een sterke positie', stelde topman Arthur Engel in een verklaring.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden