Bizarre rampen en pijnlijke blunders

Een topspeler is bekend met de geheimen van de meest gecompliceerde situaties. Toch blijft een foutloos spel een onmogelijkheid. Regelmatig lopen sessies verschrikkelijk uit de hand....

Eigenschappen als luiheid, hebzucht en overmoed beïnvloeden het functioneren van elke bridger. Naast technische vaardigheden speelt de psychische factor een niet te onderschatten rol. De waarde van mentale training en begeleiding is groot. Sportpsycholoog Rico Schuijers, door de NBB bij de voorbereiding van vertegenwoordigende teams als mentale trainer ingehuurd, drukt de leden van nationale selecties altijd op het hart een volledig mislukt spel direct te 'parkeren' (weg te schuiven, te vergeten) om verdere schade te voorkomen.

De journalist vaart wel bij de vaak lachwekkende miskleunen. Het gewraakte spel wordt niet zonder leedvermaak in geuren en kleuren beschreven en bereikt de kranten in alle delen van de wereld. In de eerste aflevering van de serie 'bizarre rampen' drie spectaculaire exemplaren van spellen met fatale afloop. Naast een grote amusementswaarde bevatten ze wel degelijk ook een leerzame les.

De drie genomineerden zijn afkomstig uit het internationale topbridge. Het gevaar van flaters zit in een klein hoekje. Wie herinnert zich niet het moment van onachtzaamheid waarop alles als een kaartenhuis instortte en je het liefst door de grond wilde zakken. De lezers zijn uitgenodigd eigen rampen in te sturen. Misschien maakt een van deze spellen wel kans op de uitverkiezing tot grootste calamiteit. De prijs is 'Famous Bridge Records' door David Bird & Nikos Sarantos. E-mails naar:

keestammens@email.com

De jonge en talentvolle Zweed Peter Fredin waande zich in diagram 1 op zijn verjaardag.

Zie diagram 1

west noord oost zuid

-- 1*tl pas 2*

4* pas pas dbl

pas pas pas --

In Zweden-Duitsland bij het EK van 1997 in Montecattini bereikte het Duitse oost-west paar snel 4*, gedoubleerd door zuid. Na de lastige uitkomst van *A kan 4* met drie ruitenintroevers plus *A en *H drie down, overigens nog altijd een voordelige verzekering tegen een slem in klaveren voor noord-zuid.

Noord kwam tegen 4* uit met *A, nam *H mee en speelde *H. West troefde en trok met snit op *B de troeven. Noord liet erg onzorgvuldig een ruiten gaan waardoor de leider alleen nog *A verloor en +590 noteerde. Dit resultaat beroerde de gemoederen, de gebeurtenissen op de andere tafel veroorzaakten een ware aardverschuiving.

west noord oost zuid

-- 1* pas 1*

2* 4* pas pas

dbl 4SA pas 5*

pas 6* pas 7*

pas pas pas --

Noord bedacht na het natuurlijke 2*-bod van west het ingenieuze 4*. In de visie van noord - een terechte gedachte - een renonce in die kleur; met een vierkaart schoppen zou noord immers 2* wel doubleren. Zuid zat op een geheel ander spoor en paste. Het dreigende verlies voor Zweden vanwege de -590 van de andere tafel leek nu te worden gecompenseerd met 4*, zes down. Nu volgde het rampzalige moment van Fredin als west. Hij doubleerde 4* en hield zo het bieden aan de gang. Noord dankte west en was er als de kippen bij om met 4SA zijn bedoelingen duidelijk te maken. Zuid begreep het eindelijk en gaf voorkeur voor klaveren. Toen noord dit ook nog eens ophoogde naar 6* viel het kwartje helemaal op de juiste plaats bij zuid die naar de potdichte 7* doorstoomde en zo in plaats van -300 (4* min zes) +1440 noteerde.

Tijdens de finale van de Venice Cup (1989, Perth) tussen de vrouwen van Nederland en de Verenigde Staten greep Ine Gielkens gretig de helpende hand van een Amerikaanse tegenstandster.

Zie diagram 2

west noord oost zuid

-- -- 2* 2SA

3* 4* pas 5*

pas 7* pas 7*

pas pas dbl 7SA

dbl pas pas pas

Noord vestigde door het bieden van 4* gevolgd door 7* de indruk dat er een keuze van grote slems bestond; een direct 7* had dit misverstand voorkomen. Zuid, Gielkens, zag met de singleton *B en de vierkaart ruiten begrijpelijk meer in een ruiten dan in een klaveren contract en converteerde naar 7*. Oost kon met een verstandige pas zekere winst opstrijken maar rekende zich met de twee vaste troefslagen rijk en doubleerde. Zuid, wakker geschud, koos eieren voor haar geld in 7SA, wat west met *H als 'zekere' slag doubleerde.

West kwam uit met ruiten en de Nederlandse leider nam *H, stak over naar *B, nam *A mee, ging naar de dummy met *A en speelde alle klaveren af. Op de laatste klaveren moest oost een kaart afgooien van *H en *VB. Zuid, met *V en *A9 daarachter maakte zo met een enkele */*-dwang de dertiende slag. En schreef +2490 in de wij-kolom in plaats van -200. De VS kwam niet verder dan 6*. Het spel creëerde een swing van niet minder dan 32 imps waardoor Nederland de aansluiting met de VS tot stand bracht. Het baatte uiteindelijk niet, het Nederlandse vrouwenteam moest genoegen nemen met zilver.

Tijdens de Cap Gemini-topzestien van 1999 in Den Haag kon in diagram 3 de Franse veelvoudige wereldkampioen Paul Chemla de verleiding van een smakelijk hapje niet weerstaan.

Zie diagram 3

west noord oost zuid

-- -- pas 1*

3h* 3SA 4* 4SA

pas 6* pas 6SA

pas pas dbl 7*

pas pas pas --

Het bieden van noord-zuid, Mahmood-Forrester, had een hoog 'van dik hout zaagt men planken' gehalte. Oost, Chemla, mocht zelf uit tegen 6SA. De ervaren Franse topper verwachtte dat het bieden afgelopen was en dacht de winst te vergroten met een doublet. Hij had naast de waard, in casu de altijd gevaarlijke Engelsman Tony Forrester gerekend. Deze rook onraad en liep weg naar 7*, een contract waartegen west moest uitkomen. Een klaverenuitkomst lag niet in de lijn der verwachtingen. In de praktijk legde west *H op tafel waarna de leider dertien slagen opeiste en -200 (6SA ongedoubleerd min vier) omzette in +1510 van 7*.

De drie rampen uit deze rubriek hebben een overduidelijk gemeenschappelijk thema. Blijf op je hoede met een gans aan een touwtje en vergeet nooit dat hebzucht een bijzonder slechte raadgever is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.