Biopic

Na Control komt Anton Corbijn met een nieuwe filmbiografie: die van James Dean

Om zijn regiedebuut Control te kunnen financieren, verkocht Anton Corbijn zijn huis in Londen. Niemand wilde investeren in een somber gefilmd zwart-wit portret van Ian Curtis, de vroeg geknakte zanger van Joy Division. Dus moest het maar zo.


Nu, een jaar of zes later, prijkt Control hoog in de lijstjes van beste (muziek)filmbiografieën ooit gemaakt. Deze week werd bekend dat Corbijn een volgende biopic gaat regisseren: Life, over het leven van James Dean (1931-1955), en dan in het bijzonder de periode kort voor de acteur doorbrak, en zich doodreed in zijn Porsche. Destijds trok de boerenjongen uit Indiana in het gezelschap van een fotograaf door Amerika, als onderdeel voor een reportage voor het tijdschrift Life. Prachtige foto's leverde het op: Dean naast een varken in de stal van zijn familie, Dean op straat in New York, weggedoken in zijn regenjas, sigaret in mondhoek. Het iconische beeld dat evenzeer bijdroeg aan zijn faam als het drietal filmklassiekers East of Eden, Rebel Without a Cause en Giant, waarvan de laatste twee pas na Deans dood in de bioscoop te zien waren. De fotograaf, Dennis Stock, vond de getroebleerde en aan slapeloosheid leidende Dean aanvankelijk maar een vervelend mannetje, maar ontwikkelde gaandeweg affectie voor zijn onderwerp, dat in het uiteindelijke artikel in Life werd aangekondigd als moody new star- wispelturig, slechtgehumeurd.


Terugkijkend op Control, toonde Corbijn zich ooit gekwetst over sommige reacties op zijn film. Zo bleek onder meer Curtis' weduwe achteraf niet blij, daar er in de film ook aandacht werd besteed aan de vriendin van haar gestorven echtgenoot.


Gelukkig is er bij zijn volgende biopic slechts één partij waarmee Corbijn te maken heeft: Deans erfgenaam en neef Marcus, die de als Deanmuseum ingerichte familieboerderij op orde houdt. Zakenblad Forbes schat het inkomen uit de nalatenschap van Dean op zo'n 5 miljoen dollar per jaar.


De waarde van dode sterren is de afgelopen jaren explosief gegroeid, mede dankzij pionierswerk van het bedrijf CMG, wereldwijd de grootste uitbater van het intellectueel eigendom en portretrecht van dode sterren, waaronder Dean en Marilyn Monroe. Directeur Mark Roesler somde de voordelen in een interview als volgt op: 'James Dean zal nooit meer in een Tiger Woods-achtige situatie belanden. Marilyn Monroe raakt nooit meer verzeild in een nieuw schandaal. Deze sterren hebben bewezen dat ze duurzaam zijn.' Kortom: een veilige investering, voor wie wil handelen in Deankoffiekoppen of wijn van het merk Marilyn Merlot (ja, echt).


Wellicht een geruststelling voor Corbijn: de erfgenamen van Dean gelden niet als uitzonderlijk lastig. Die eer is weggelegd voor de erven Marlon Brando, het voorbeeld aller moody acteurs. Zo ondervond ook Madonna, die op haar tournee foto's van haar meest geliefde sterren toonde, bij het vertolken van haar hit vogue (Marlon Brando, Jimmy Dean, on the cover of a magazine..) Mocht niet van de Brando's, die direct een miljoenenclaim indienden. De Deans waren tevreden met een vergoeding van 5000 dollar. Heel gewone erfgenamen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden