Column

Biopics pas gevaarlijk als je op een voetstuk staat

Het is de weduwe van Steve Jobs niet gelukt een nieuwe biopic tegen te houden. Wat moet je doen als Hollywood zich op je leven stort?

Michael Fassbender als Jobs in Steve Jobs.

Ze heeft heel haar kleine zwarte boekje afgebeld. Beoogd hoofdrolspeler Leonardo DiCaprio. Die andere kanshebber, Christian Bale. Alle filmstudio-bobo's die ze kende. De weduwe van Steve Jobs heeft hen gesmeekt niet mee te werken aan de nieuwe biopic over haar echtgenoot, aldus een verhaal uit The Hollywood Reporter. Voorkomen is beter dan genezen, moet Laurene Powell Jobs geredeneerd hebben.

Dat plan is mislukt. U kunt binnen afzienbare tijd, tijdens het Leids Film Festival, beoordelen of Steve Jobs een schaamteloos opportunistische film is. En of Jobs onterecht als monster wordt afgeschilderd.

Eigenlijk is dit vaak het leukste aan een biopic: de pas de deux die de betrokkenen en filmmakers dansen. De makers willen een drama, de betrokkenen een eerbetoon, al zullen ze dat zelf 'een genuanceerd beeld' noemen. Het botst per definitie.

Wat kun je het beste doen als Hollywood zich op je leven stort? De makers voor je winnen, sympathie kweken, is een slimme tactiek. Klokkenluider Edward Snowden besloot de hoofdrolspeler van Snowden (release mei 2016), Joseph Gordon-Levitt, te ontmoeten. Wat dus in het diepste geheim moest, ergens in Rusland, waar Snowden nog steeds ondergedoken zit. En dat terwijl hij waarschijnlijk niet eens zo veel te vrezen had van de biopic, die gemaakt wordt door activist-filmmaker Oliver Stone.

Facebook-bedenker Mark Zuckerberg maakte zich wel zorgen over The Social Network. Uit uitgelekte e-mails blijkt dat hij heeft geprobeerd de film met lobbywerk tegen te houden. Wikileaks-oprichter Julian Assange koos voor openlijke oorlogvoering: via Wikileaks lekte hij het script van de film om de studio een hak te zetten.

Michael Fassbender. Beeld anp

Het hielp allemaal niets. Sterker nog: wie zich distantieert van een biopic, wakkert de interesse alleen maar aan. Hoe harder het protest, hoe dichter de filmmakers bij een ongemakkelijke waarheid zijn gekomen, vermoed de kijker. Zeker in het geval van Steve Jobs, de derde biopic over de Apple-visionair binnen een paar jaar, past dat idee prachtig in de promotiecampagne.

Het zal de weduwe alles meevallen, belooft regisseur Danny Boyle in interviews. Maar zij zal elk negatief punt uitvergroot zien. Er is maar één groep mensen die niet geschokt is door een film over zijn leven. Kijk naar Lance Armstrong. De wielrenner/ dopinggebruiker/wereldberoemd leugenaar krijgt er links en rechts van langs in de biopic The Program, gemaakt door Stephen Frears. Maar dat verbaast niemand, hemzelf waarschijnlijk ook niet.

Biopics, is de les, voelen pas gevaarlijk als je een voetstuk hebt om vanaf te vallen. Dat moet voor de weduwe Jobs toch een schrale troost zijn.

Floortje Smit, filmrecensente, werpt haar blik op de hedendaagse beeldcultuur

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden